Back to school. Deze tips helpen om te wennen aan dat andere ritme.

De zomervakantie zit er bijna weer op, helaas! We zullen allemaal weer moeten geloven aan dat andere, strakke ritme. Deze tips helpen om het makkelijker te maken.

Genieten van de stille ochtenden

Ik werd vanochtend om 08.30 uur wakker. Zonder wekker. Terwijl ik nog even rustig blijf liggen verheug ik me op de koffie die ik zo in alle rust beneden ga drinken. In de keuken realiseer ik me dat de kinderen nog steeds slapen! Een cadeautje om zo de dag te beginnen. Met een grote mok hete koffie in mijn handen (yes, die iPhone blijft een magneet…) doe ik even mijn vaste rondje Instagram. Ik zie dat verschillende moeders gisteravond berichten hebben gepost met als thema: vroeg op, school begint morgen weer. Ik realiseer me ineens nog meer hoe fijn dit ‘rustig aan ritme’ is. Anderzijds denk ik ook: misschien moeten we de kinderen vanaf vandaag langzaam maar zeker toch een beetje weer laten wennen aan het non-vakantie ritme. Het is niet anders.

Vijf tips die je helpen bij het nieuwe ritme

1 Bedtijd: de afgelopen weken lagen ze er regelmatig pas tussen 22 en 23 uur in. Vanaf vandaag schroeven we de bedtijd beetje bij beetje weer een beetje terug. Elke dag een kwartiertje eerder en dan zitten we over een week weer op een keurige bedtijd.

2 Nieuwe afspraken maken. Heerlijk om nu even de balans op te maken. Wat verloopt lekker soepel en welke dingen kunnen beter? Ik merk dat ik zelf sinds een paar dagen ook behoefte heb aan iets meer structuur en we hebben al een aantal nieuwe afspraken gemaakt die we zeker doorvoeren, de rest van het jaar. Wat mij betreft een hele belangrijke: zelf iets meer doen, minder vaak hulp vragen terwijl het niet nodig is. ‘Mam, mag ik water?’ Tuurlijk. Lekker zelf pakken J

3 Sporten, musicalles: alles heeft bij ons het komende jaar een andere dag en tijd. Dat is even wennen. Daarnaast begin ik met een opleiding met wisselende tijden en dagen, dus een goede weekplanner is een must. De kinderen zijn inmiddels oud genoeg om te lezen en ook een beetje zelf te plannen, dus deze week schaf ik een nieuwe weekplanner aan. Er zijn veel leuke te koop, zoals deze van de HEMA. Of kijk eens op Pinterest, hier vind je veel free printables.

Lees ook: Master your life met deze prachtige planners

4 Probeer de eerste schoolweek zo rustig mogelijk te houden zodat je kind rustig kan wennen aan de nieuwe meester of juf, het nieuwe lokaal en het totaal andere ritme.  Dus hoe verleidelijk misschien ook, zeg nu nog even nee tegen te veel speeldates. Dat komt wel weer.

5 Test de laatste dagen van de vakantie een nieuw ontbijtritueel uit waarvan je zeker weet dat het minder stress oplevert dan het oude. Want de dag soepel beginnen is zoveel waard. Wij hebben besloten om ’s avonds de koffie al helemaal klaar te zetten (wij doen aan filterkoffie, de lekkerste!), we dekken de tafel zover mogelijk en laten de kinderen vanaf nu (eindelijk) zelf hun boterhammen smeren en schooltas inpakken. Sowieso is dit een fijne periode om even na te denken welke dingen anders kunnen. Anders als in: praktischer. Denk aan het brengen- en halen van de kinderen. Misschien een oppas aan huis. Een vaste avond in de week eten halen in plaats van zelf koken etc.

Lekker afsluiten

En om de vakantie helemaal leuk af te sluiten zijn mijn vriend en ik beide de twee laatste werkdagen van de zomervakantie nog lekker vrij (nadat we allebei na onze buitenlandvakantie alweer hadden gewerkt): met een beetje geluk gaan we naar het strand, kopen we leuke nieuwe schooltassen en hangen we de leukste vakantiefoto (kiezen ze zelf uit) op in de slaapkamers van de kinderen. Zo ronden we de laatste vakantieweek lekker af en zijn we daarna ‘ready to rock school’!

Share this post:

Ook leuk om te lezen

    Volg Mamaschrijft

    Leave a Reply

    *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    Type to Search

    See all results