Actief werken aan je herstel na de zwangerschap. (Inc winactie!)

Willeke is gespecialiseerd fysiotherapeut, Zwangerfit docent en moeder van 3 kinderen. Zij begeleidt vrouwen tijdens hun zwangerschap om zo fit mogelijk te blijven en na de bevalling weer helemaal fit te worden. En ze heeft nu een héle leuke winactie!

Wat is wijsheid na je bevalling? Moet je vooral rust houden? Of gelijk keihard gaan knallen? Is het raadzaam om bekkenbodemoefeningen te doen of juist niet? En wanneer je actief aan de slag wilt, wanneer kan je dan starten?

Laat ik eerlijk met je zijn, één waarheid is er niet. Elke vrouw en elk lichaam is anders. Geen zwangerschap en bevalling is hetzelfde en het herstel hierna dus ook niet. Hoe je herstel verloopt, hangt af van veel factoren, en op een aantal hiervan heb je helaas geen invloed. Zo kan een zware en gecompliceerde bevalling meer impact hebben dan een ‘soepele’ thuisbevalling. En wanneer je een huilbaby hebt en nachten niet slaapt, kost dit meer energie dan wanneer je baby 2 x per nacht komt.

Maar ook andere factoren hebben invloed, zoals bijvoorbeeld je fysieke en mentale gesteldheid voor en tijdens de zwangerschap.

Wat kan je doen na de zwangerschap?

Maar er zijn wel een paar handvatten om toe te passen voor actief herstel na de zwangerschap. Want JA, ik ben zeker voorstander van actief herstel! Natuurlijk moet je de eerste periode rust houden, en dan bedoel ik ook echt rust, bij voorkeur dat je de eerste weken geen trappen (of in ieder geval zo min mogelijk) loopt, midden op de dag even gaat liggen, en bijvoorbeeld het huishouden laat voor wat het is (yeah).

Actief herstel

Met actief herstel na je zwangerschap kan je al vrij snel beginnen. Zo’n 4 tot 6 weken na je bevalling kan je, wanneer jij je er goed bij voelt, starten met de basis. De basis is in ieder geval checken of je een diastase hebt en checken hoe het met je bekkenbodem gaat (onderactief of overactief). Daarnaast is het belangrijk om niet te snel van start te gaan. Dit kan super demotiverend werken wanneer het niet lukt, of nog erger, het kan forse klachten geven. En het vervelende is dat je er nu niets van hoeft te merken maar het op de lange termijn zich echt kan gaan wreken. En geloof mij, dan ben je een stuk langer bezig met herstellen dan de paar weken die jij hebt gestoken in een compleet, optimaal herstel na je bevalling. Compleet en op maat zijn eigenlijk de sleutelwoorden tot succes! Compleet, neem alles mee! Bekkenbodem, ontspanning, ademhaling, kracht, conditie etc.

Op maat is naar mijn mening ook essentieel. In de vele jaren die ik met zwangere vrouwen en (pas bevallen) moeders werk heb ik eigenlijk nog nooit precies hetzelfde gebruikt.

Kortom, ga ZEKER actief aan de slag na je bevalling.

Wil jij een coaching- en trainingspakket winnen?

Mama Gezond & Fit zorgt ervoor dat jij op een verantwoorde manier weer fit wordt na je zwangerschap. Ik ga je online coachen en op maat gemaakte trainingen geven.

En om samen met jullie te vieren dat ik een nieuw pakket heb, geef ik via mamaschrijft 4 gratis pakketten weg voor jou en je vriendin: 2 pakketten, aan 2 vriendinnen! Want er is toch niets leuker dan samen te sproten en fit te worden?!

Je kunt meedoen door:
1) De vriendin met wie je dit samen wil doen in de post op Insta of Facebook te taggen;
2) Mamaschrijft én Mama Gezond en Fit te volgen op Insta en/of Facebook.
De winnaar wordt 28 mei bekend gemaakt.

Lees ook:

Ik ben gestart met ‘Mama Gezond & Fit’!

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results