Afvallen? Doe niet aan calorieën tellen.

Calorieen tellen leidt niet tot gewichtsafname, het veroorzaakt wel veel stress. Het gevolg: uiteindelijk meer kilo's.

Er kwam laatst een dame bij mij in de praktijk die niet snapte waarom ze niet afviel, terwijl ze ‘supergezond at en écht nooit zondigde’. Nu ben ik sowieso al tegen nooit ‘zondigen’, maar het onderstreept wel hoe fanatiek ze was. Meestal gaat me dan wel een lichtje branden, maar we gooiden er toch nog even een eetdagboekje tegenaan. En inderdaad: haar gezonde eetpatroon stond bol van de geitenkaas, zalm en avocado’s (en nog meer avocado’s). Heerlijk, en vol belangrijke voedingsstoffen, maar als je je tot doel hebt gesteld wat kilo’s te verliezen, toch iets om (een beetje) in de gaten te houden. ‘Maar… als je gezond leeft, hoef je toch geen calorieën meer te tellen?’ was de ietwat teleurgestelde reactie. Tot op bepaalde hoogte ben ik het daar absoluut mee eens.

Nadelen van calorie-inname

Er kleven fikse nadelen aan het bijhouden van calorie-inname. Vroeger werden er geen calorieën geteld. We waren al blij als we weer een winter waren doorgekomen zonder dood te hongeren. De rage van het calorieën tellen (want zo mogen we het toch wel noemen) begon ongeveer in de jaren ’70 van de vorige eeuw. Het moderne voedingspatroon had er voor gezorgd dat veel mensen wat te zwaar waren geworden. Het ‘minder calorieën nuttigen dan je verbrandt en alles komt goed’ was geboren. Wel vreemd is het dus dat mensen de afgelopen 10 jaar zo’n 25% minder calorieën binnenkrijgen dan in de jaren ’70, en dat obesitas desondanks enorm is toegenomen…

Vrouwen wordt aangeraden zo’n 2000 calorieën per dag te gebruiken.

Dan wordt er voor het gemak wel vanuit gegaan dat alle vrouwen hetzelfde zijn, dezelfde stofwisseling hebben en dezelfde levensstijl. Als je wil afvallen, moet je dus onder de 2000 blijven. Zo is het mogelijk om gewicht te verliezen als je elke dag 1200 calorieën aan chips en chocola zou eten. Lijkt me duidelijk dat je je dan alleen richt op je gewicht en niet op je gezondheid. Dat is een heel erg slecht idee. Hoe denk je dat je je gaat voelen als je voedingspatroon uit troep bestaat? En reken maar dat jouw afgeslankte lijf niet sterk en strak wordt. Eerder uitgewoond en afgeleefd: niet mooi en vooral heel ongezond. Bovendien zal je lichaam enorm in de stress schieten en raken je hormonen zodanig van slag, dat het praktisch onmogelijk wordt voor langere tijd op jouw gewenste gewicht te blijven.

Calorieen tellen of gewoon je verstand gebruiken?

Calorieen tellen of gewoon je verstand gebruiken?

Natuurlijk vindt niet iedereen die zich om haar calorie-inname bekommert het prima om dan maar op wat zakjes paprikachips en 7-up te leven. Zo wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen calorieën uit vet, koolhydraten en eiwitten. Dat is al beter inderdaad, maar ook hier zitten veel nadelen aan.

Kwantiteit

Als je je druk maakt om hoeveel calorieën je op een dag binnenkrijgt, zou het zomaar kunnen dat je meer aandacht besteedt aan de kwantiteit van je voeding dan aan de kwaliteit. Terwijl het juist zo belangrijk is dat je dagelijks veel en verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt. Veel belangrijker dan een cijfertje (de hoeveelheid calorieën) is wat er allemaal ín een bepaald voedingsmiddel zit, wat dat voor jouw lichaam doet en hoe dat samenwerkt met de andere aspecten van jouw eetpatroon. Iedereen is namelijk heel erg uniek, en het is belangrijk dat je voor jezelf uitvindt op welke voeding jij het beste functioneert. Op gewicht blijven of afvallen hoort daar bij. Hiervoor is het van belang dat je goed naar je lichaam luistert, iets wat de meesten van ons niet meer goed kunnen (wat niet zo gek is, met al die verslavende toevoegingen van tegenwoordig). Als tabellen ons gaan vertellen wat we wel of niet kunnen eten, raakt ons lichaamsgevoel nog verder verstoord. Als je puur en gezond gaat eten, gaat je lichaam je uiteindelijk weer vertellen wanneer je genoeg hebt gehad.

Kwaliteit

Als je calorieën telt, is het heel verleidelijk te kiezen voor light-producten. De chemische zoetstoffen die je zo binnenkrijgt, zorgen echter voor nog meer stress voor je lichaam. Zo word je er uiteindelijk alleen maar zwaarder van. Vaak wordt vet vervangen door suiker (minder calorieën), maar juist van suikers word je dik. Dat je per definitie dik wordt van vet, is allang achterhaald.

Het tellen van calorieën is niet fijn voor het genieten van eten. Het wakkert schuldgevoel aan. Bovendien wordt er nauwelijks nog met pure, eerlijke producten gewerkt in de keuken, want daarvan weet je niet precies hoeveel calorieën erin zitten… Dan liever een pakje of een zakje, daar staat het namelijk precies op. Ook denk ik dat het fijner is tijdens een maaltijd te genieten van het eten op tafel en je gezin, dan dat je je moet druk maken over wat jouw calorieën-calculator je straks te melden heeft.

Faalpercentage

De meeste mensen die nog steeds calorieën tellen, weten allang dat je daar uiteindelijk niet slanker van wordt. Misschien wel op korte termijn, maar daarna ben je overgeleverd aan de stress van je lichaam en je hormonen die er alles aan doen om het evenwicht te herstellen. Juist dan heb je extra voedingsstoffen nodig, die er dus niet zijn, wat nog meer stress oplevert, en zo heb je de welbekende vicieuze cirkel te pakken. Ik weet er zelf helaas alles van…. Ook uit wetenschappelijke onderzoeken is inmiddels gebleken dat het beperken van calorieën uiteindelijk niet tot een lager gewicht leidt.

De dieetindustrie is een industrie met een extreem faalpercentage van 98%.

Toch gaan er nog steeds miljarden in om. Ten koste van onze gezondheid en vitaliteit en in veel gevallen zelfs ons geluk… Door calorieën te tellen kom je nooit tot de kern van je overgewicht. Want waarom ben je eigenlijk te zwaar? Het kan komen door de voedingsmiddelenindustrie, die je met suiker en andere verslavende toevoegingen verleidt tot het blijven kopen van hun producten. Of je eet teveel omdat je een leegte wil vullen, of omdat je gefrustreerd, eenzaam of ongelukkig bent, het zogenaamde emotie-eten, bij veel vrouwen welbekend. Hormonale disbalans (tegenwoordig véélvoorkomend, niet alleen bij vrouwen in de overgang!) en/of een verstoorde stofwisseling, dikwijls juist veroorzaakt door calorie-beperking, zijn andere veelvoorkomende oorzaken.

Minder eten, meer bewegen

Minder eten en meer bewegen, zo simpel is het dus niet. Ons lichaam is een uiterst complex geheel. Laat niemand je vertellen wat je wel of niet ‘mag’ eten, zeker de voedingsmiddelen- en dieetindustrie niet. Gezond verstand, puur, eerlijk eten en weer leren luisteren naar je lichaam vormen samen je kompas op weg naar een gezonder leven en eventueel afvallen.

Dit laatste geldt ook voor de gezonde dame met haar dagelijkse avocado-overdosis. Zij had zich door oneliners van health-goeroes laten vertellen dat avocado’s goed zijn. Ze zijn ook geweldig; ze zitten bomvol waardevolle stofjes en vetten. Als je af wil vallen, hou dan ‘gewoon’, verstandig maat. Zoals ik al zei: laat niemand je vertellen wat je wel of niet mag eten. Durf dat gezonde verstand te gebruiken!

Lees ook:

Haal alle rotzooi uit je eten.

Share this post:

Ook leuk om te lezen

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

1 comment

  1. Mariëtte

    ik en met mij anderen hebben juist positieve ervaringen met calorieën tellen. Wel gezond blijven eten, dan is een heleboel mogelijk en je weet wat je ongeveer kunt eten per dag. Wij ervaren geen stress.

Type to Search

See all results