Snel afvallen na je zwangerschap.

Afvallen na een bevalling is voor veel vrouwen belangrijk. Maar hoe pak je dat dan aan? Twee pas bevallen mama's delen hun ervaringen.

Je lijf en leven na de bevalling

Je baby is geboren! De bevalling is achter de rug, je hebt de klus geklaard. Verder met je leven dat ineens zo anders is. En verder met een lijf dat er ook zo, eeh, anders uitziet. Je buik is zacht en leeg, het lijkt wel een pudding. Alles lubbert, je (boven)benen, je armen, je billen. En de borsten, tsja, die vliegen letterlijk en figuurlijk alle kanten op, van A naar D, van boven naar beneden.  Na de bevalling kun je niet wachten om weer ‘als jezelf’ over straat te kunnen. Zo mooi, stralend en het liefst slank, dat mensen denken, ‘huh, is die baby van haar?’ Ik kan me voorstellen dat je het liefst vandaag nog in je oude vertrouwde, loeistrakke jeans stapt. Dan moet je wel ff aan de bak! Afvallen gaat niet vanzelf. En om de boel weer een beetje strak te krijgen moet je bewegen. Twee vriendinnen van mij zijn na hun bevallingen enorm afgevallen! Allebei hebben ze hun eigen verhaal en tips & trics die ze met jou willen delen. Wie weet is dit voor jou het laatste duwtje en raak jij ook geïnspireerd en gemotiveerd.

Hoeveel ben je tijdens je zwangerschap aangekomen?

Sabine (mama van zoon Vic): door bekkeninstabiliteit heb ik het grootste gedeelte van mijn zwangerschap weinig kunnen bewegen. Heel frustrerend! Ik was net een jaar heel fanatiek aan het spinnen geweest en behoorlijk fit. Na die tijd niet dus .. In totaal kwam ik tijdens mijn zwangerschap zo’n 16 kg aan. Ik was 6 weken na de bevalling nog steeds 10 kilo zwaarder dan daarvoor en kon ook nog steeds niet goed lopen, laat staan sporten! Mia (mama van Demi (4) en Sem (2)): Tijdens mijn beide zwangerschappen ben ik zo’n 25 kilo aangekomen, na de bevallingen verloor ik de eerste kilo’s eigenlijk vanzelf en door het geven van borstvoeding. Bij mijn eerste zwangerschap was ik na een jaar weer op het oude gewicht met behulp van Sonja Bakker, maar na mijn tweede zwangerschap bleven de kilo’s een beetje kleven.

Lees ook: Afvallen? Weet dan in elk geval waarom je te zwaar bent

Welk dieet heb je gevolgd, of welke regels heb je jezelf opgelegd?

Sabine: Ik ben na het stoppen met borstvoeding begonnen met het HCG Bio dieet. Zwaar maar heel effectief: 10 kilo lichter in 4 weken. Doordat je absoluut geen vet en geen koolhydraten mag eten is het daarna dan ook niet lang vol te houden. Ik had veel behoefte aan brood en vond het dieet vreselijk saai. Ik kwam weer wat kilo’s aan toen ik stopte met dit dieet. Een kleine twee maanden geleden ben ik gestart met Sonja Bakker en hardlopen. I.v.m. mijn bekkenproblemen loop ik erg langzaam en wissel ik hardlopen af met wandelen.

Mia: Ik heb 9 weken lang Sonja Bakker (1e boek) gevolgd en ik loop 2x in de week hard. Ik heb voor mezelf een goed ritme gevonden om gezond te eten. Ik eet nu ongeveer 1200 tot 1400 calorieën per dag. Regels die ik daarbij aanhoud: om de dag yoghurt met Cruesli en sinaasappel als ontbijt, andere dag 2 broodjes met beleg, lunch: 2 broodjes of salade, diner: normaal maar niet te vet en beperkt koolhydraten. Ik sluit volgende week af met een week ziekenhuisdieet voor de laatste kilo’s. Heftig maar je verliest hoe dan ook gewicht!



Tegenwoordig roept iedereen dat hardlopen zo fijn is. Hou houd je het vol en is het echt zo effectief?

Sabine: Ik ren sinds kort met Evy en dat bevalt me heel erg goed! Zelfs voor vrouwen die nog nooit hebben hardgelopen (ik) is het goed te doen. Heel rustig opbouwen en toch het gevoel hebben dat je goed bezig bent en aan je conditie werkt! Mia: Ik ben gaan hardlopen toen ik op Ijburg ben gaan wonen, lekker in het park. Opgebouwd met 2 minuten hardlopen en 1 minuut lopen en zo opgebouwd naar de gemiddelde 8 km die ik nu loop. Dit heeft zeker ruim een jaar geduurd. Ik heb lang niet altijd even veel zin om te gaan, maar vooral het gevoel erna is kicken! Ik voel me een stuk fitter en voor de stevigheid van je billen is het ook erg goed! Ik loop samen met iemand anders en dit is voor mij de druk die ik nodig heb om het vol te houden.

Hoe succesvol is de combinatie van bewegen en bewust eten tot nu toe? Hoeveel ben je afgevallen en hoe lang heeft dit geduurd?

Sabine: Ik ben nu in totaal zo’n 14 kilo kwijt en lichter dan ik in tijden ben geweest. Ik lijn nu niet echt meer, maar heb minder honger en probeer met Evy straks 5 km achter elkaar te kunnen lopen. Ik drink gerust ook mijn wijntje, maar let wel op en kijk ook beter uit wat ik op de BBQ gooi en hoeveel… Mia: Ik ben zeer gemotiveerd deze keer en dat is het halve werk. Ik ben nu 9 kilo afgevallen in 16 weken. Nog 5 kilo te gaan, dan zit ik op mijn gewenste gewicht!

Een pro aan het woord

Tot slot besluit ik om Ralph Moorman te bellen, eigenaar en oprichter van de Hormoonfactor en bekend bij o.a. televisiepersoonlijkheden, politici en artsen. Hij ontwikkelde een fitness- en voedingsprogramma dat op natuurlijke wijze het hormonale systeem terug in evenwicht brengt. Kijk, hem moet ik even spreken. Want zijn hormonen niet ook de boosdoener als het gaat om een ontzwangerend lijf?

‘Zeg Ralph, hoe zit dat nou met de hormonen van een (pas) bevallen vrouw?’

Qua hormonen gebeuren er dan heel veel dingen.

–          Progesteron is in de zwangerschap zeer hoog en dit daalt zeer snel na de bevalling

–          Prolactine (melkproductie) stijgt en zorgt voor een daling van testosteron

–          Soms is er een vertraging van de schildklier na de zwangerschap. Dit leidt in de wat ernstigere gevallen tot Postnatale Depressies en overgewicht wat er moeilijk af gaat.

En wanneer mag je beginnen met sporten en afvallen. En welke tips heb je voor ons?

Ik zou sowieso nooit een streng caloriebeperkend dieet doen, en al helemaal niet het eerste half jaar na de zwangerschap. De schildklier is dan namelijk vaak vertraagd en dit wordt dan nog erger. Probeer zo goed mogelijk te eten en daarbij niet op hoeveelheden te letten, alleen op wat je eet. De belangrijkste tips zijn: Snelle suikers beperken en zo puur en onbewerkt mogelijke voeding eten. Een zwangerschap is een enorme stress op het lichaam, en zware sportsessies zijn dit ook. Dit zou ik de eerste 6 weken dan ook zeker niet aanraden. Lichte korte bewegingssessies van maximaal een half uur kunnen wel.

Lees ook: Gezond eten. Het draait om de balans

Sommige vrouwen vallen juist enorm af en andere dames blijven stoeien met extra kilo’s na zwangerschap. Is dit ook een ‘hormoondingetje’?

De extra kilo’s gaan er het eerste half jaar tot een jaar soms moeilijk af. Dit komt door een tijdelijke schildkliervertraging na de zwangerschap die in de praktijk vaak wel een half jaar aanhoudt. Hierna gaat het afvallen meestal makkelijker. Als dit niet verbeterd en er postnatale depressies zijn die maar blijven aanhouden, dan is het zeker verstandig de schildklierwerking te laten onderzoeken. In zeldzamere gevallen kan de schildklier juist te snel gaan werken en het tegenovergestelde gebeurt: Vermageren!

Het verhaal van Ralph komt niet helemaal overeen met de ervaringen van Sabine en Mia. Maar in de praktijk willen wij vrouwen natuurlijk gewoon snel weer van die extra kilo’s af. Let wel, doe rustig aan, geef het de tijd. Ik ben zelf vooral van bewust eten, met mate, gezond, zo af en toe ranzig snacken & teveel alcohol, en sporten!

Interessante links:

Hardlopen met Evy: www.evy.start-to-run-mp3.com

de Hormoonfactor: www.dehormoonfactor.nl

HCG Bio dieet: www.biohcgcompany.nl

Het ziekenhuisdieet: www.ziekenhuisdieet.com

Zet ‘m op alle lieve mama’s van Nederland! En deel jouw ervaringen en tips als je ze hebt.

Meer informatie over gezond leven en gezonde recepten vind je hier.

Dit artikel is geschreven in 2011 en geupdate in 2016.

Lees ook:

Een gezondheidscoach. Waarom zou je?

 

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Type to Search

See all results