Brandend maagzuur: beat the burn!

Wist je dat stap 1 bij het verminderen van klachten tegen brandend maagzuur het stoppen met medicijnen daartegen is? Wencke deelt nog meer goede tips!

Ik herinner me hoe mijn moeder vroeger regelmatig plotseling ondersteboven haar tas in dook, om óf opgelucht weer tevoorschijn te komen met haar familieverpakking maagzuurremmers, óf om even later met de paniek in haar ogen op een holletje naar de drogist te vertrekken. Jaren later deed mijn destijds kersverse echtgenoot min of meer hetzelfde (zonder handtas dan): ook hij had last van brandend maagzuur. Ik stond erbij en ik keek ernaar. Ik weet niet zeker of ik het ooit heb uitgesproken (als dat wel het geval is: sorry), maar ik vond ze aanstellers. Zelf kende ik natuurlijk ook heus dat warme, ongemakkelijke gevoel van na bijvoorbeeld een stevige Indische restaurantsessie. Big deal…

Zwangerschap

Toen werd ik zwanger. De eerste 37 weken geen vuiltje aan de lucht. Maar toen… Toen raakten die baby’s gefrustreerd of zo (wat ik op zich best kan begrijpen). Ze trapten mijn maaginhoud omhoog, nestelden hun bottige billetjes stevig tegen mijn middenrif, en kregen aldaar zo’n 12 keer per dag de hik. Toen pas leerde ik wat brandend maagzuur eigenlijk écht inhoudt… De vanillevla schroeide weg voordat ik hem überhaupt had doorgeslikt. Pijnscheuten trokken van keel naar maag en van borstbeen tot ruggengraat. Het enige wat een beetje verlichting gaf, was het drinken van enorme hoeveelheden water, maar daar kregen de kinderen dan weer de hik van…

Maatregelen tegen brandend zuur

Maagzuur. Iedereen heeft het, en dat is maar goed ook. Maar hoe voorkom je dat het zich schrijnend en brandend een weg naar boven baant door je slokdarm? We drinken melk, eten vanillevla, of kauwen zo’n wit tabletje. Dat helpt misschien wel eventjes, maar lost het probleem niet op. Gelukkig is er meestal veel aan te doen, en is het bovendien mogelijk aanvallen van brandend maagzuur te voorkomen. Zonder medicijnen, zonder vervelende bijwerkingen. Hieronder een paar maatregelen die je kunt nemen om je verteringsstelsel te kalmeren.

NB: Hoewel het mij nooit is gelukt het brandende zuur tijdens die laatste zwangerschapsweken te verslaan, zijn onderstaande tips ook voor de zwangere dames onder ons natuurlijk ook het proberen waard!

  1. Stop met medicijnen tegen brandend maagzuur

Echt waar, dit is stap 1. Mits je natuurlijk over het algemeen gezond bent en de medicijnen niet voorgeschreven hebt gekregen door je arts. Hoewel er ook dan in veel gevallen heel veel winst valt te behalen door bijvoorbeeld het heroverwegen van je voedingspatroon. Ga daar echter niet in je eentje mee experimenteren! Over het algemeen doen maagzuur-onderdrukkers niet veel goeds voor je lijf. Hoewel het brandende gevoel wel minder wordt, zorgen ze er ook voor dat het zuur zijn verteringstaken niet meer naar behoren kan uitvoeren. Maagzuur heeft niet zo’n goede naam, maar laten we niet vergeten dat het een essentiële rol speelt in de vertering van voedsel.

Het nut van maagzuur:

▪ Maagzuur helpt bij het afbreken van voedsel en stimuleert de spijsverteringsenzymen in je dunne darm,

▪ Het houdt de balans tussen slechte en goede bacteriën in stand,

▪ Het beschermt je tegen voedselvergiftiging,

▪ Het help je darmwand voedingsstoffen op te nemen.

Kortom, als je je maagzuurproductie onderdrukt door het gebruik van maagzuurremmers, hinder je je spijsvertering. Hierdoor kunnen belangrijke voedingsstoffen niet opgenomen worden en worden de goede darmbacteriën, die zo’n belangrijk deel uitmaken van je immuunsysteem, nogal uitgedund.

Let wel op: als je eraan gewend bent regelmatig maagzuurremmers te slikken, kan het probleem in eerste instantie erger worden. Het beste is dus om niet van het één op het andere moment te stoppen, maar het rustig af te bouwen.

  1. Stop met roken

Roken is (daar hebben we hem weer: de open deur) sowieso niet zo goed voor je. Het speelt ook een rol bij brandend maagzuur, aangezien het de keel en luchtpijp irriteert, iets wat je niet wil als je zure oprispingen hebt. Bovendien verzwakt nicotine het klepje tussen je slokdarm en maag, waardoor zuur gemakkelijker heen en weer kan stromen.

  1. Eet minder pittig

Ook pittig voedsel irriteert je slijmvliezen. Koffie, alcohol, knoflook, paprika, ui, tomaat, sinaasappelsap en scherpe voedingsmiddelen spelen dikwijls een rol in het uitlokken van een zuuraanval. Stoppen met dit soort etenswaren, in ieder geval voor een tijdje, kan je slokdarm net de tijd geven te herstellen. Zo komt je systeem tot rust, waardoor je het betreffende voedsel later wel weer gewoon kunt eten/drinken.

  1. Maagzuur-detox

Om mijn cliënten te helpen hun ‘zuuruitlokkers’ te identificeren, laat ik ze een eetdagboekje bijhouden. Zo krijgen ze een beter idee van welke voedingsmiddelen een aanval van brandend maagzuur veroorzaken. In de ernstigere gevallen, begeleid ik ze tijdens een soort ‘maagzuur-detox’. Ze laten dan een tijdje die producten staan die het meest in aanmerking komen voor het uitlokken van een aanval van maagzuur.

  1. Eet niet te snel en kauw goed

Elke millimeter van je spijsverteringskanaal, te beginnen met je mond waar je je voedsel kauwt, draagt bij aan een goede vertering. Je speeksel neutraliseert zuur, en door dit met je eten te vermengen, zorg je ervoor dat het gekauwde prakje zo pijnloos mogelijk afdaalt naar je maag. Als je te snel of gulzig eet, kauw je niet goed genoeg. Hierdoor slik je te grote stukken door, waardoor je maagzuurproductie omhoog gaat. Dit klinkt misschien ook als een open deur, maar je wilt niet weten hoeveel mensen hun eten wegschrokken! Probeer elke hap eens 20 keer te kauwen (sowieso erg goed voor je spijsvertering). De kans is groot dat dan blijkt dat ook jij een schrokkende gulzigaard bent ;-).

  1. Eet niet teveel in één keer

Hoe meer voedsel er in je maag zit, hoe langer het verteringsproces duurt en hoe meer kans je hebt op oprispingen. Kleinere maaltijden zijn voor je spijsverteringsstelsel makkelijker te verwerken dan grote. Probeer ook niet meer te eten kort voordat je naar bed gaat.

  1. Weg met die skinny jeans (tenzij er zo’n goddelijke positie-elastiekband in zit)!

Als je vaak last hebt van brandend maagzuur, zou je moeten overwegen je superstrakke kleding een tijdje in de kast te laten liggen. Skinny jeans of bijvoorbeeld corrigerend ondergoed oefenen druk uit op je maag, waardoor de maaginhoud omhoog geduwd kan worden.

  1. Slaap met een extra kussen onder je hoofd

Als je horizontaal ligt, blijft maagzuur langer in je slokdarm dan wanneer je zit of staat. Als je ‘s nachts last hebt van brandend maagzuur, kan het goed werken om je hoofd en bovenrug hoger te leggen dan de rest van je lijf. Zo helpt de zwaartekracht je een handje het maagzuur op de juiste plaats te houden, namelijk in je maag.

  1. Denk om je darmen

Als je eenmaal te weinig goede bacteriestammen in je darmen hebt, is het heel lastig om je algehele balans te herstellen (en dus ook om brandend maagzuur te bezweren). Zorg er dus voor dat je voldoende aandacht besteedt aan het in stand houden of brengen van een gezonde darmflora. Je moet dan goed opletten dat je de slechte bacteriën niet voedt. Goede bacteriestammen kun je aanvullen door middel van probiotica. Zo herstel je de balans in je darmen.

Het herstellen van de balans in je darmen kan relatief eenvoudig te realiseren zijn. Soms is het echter lastiger, zoiets is afhankelijk van de staat waarin je darmflora verkeert. Dan raad ik je aan er meer werk van te maken door je darmflora te laten checken en een traject te volgen om de balans te herstellen. Niet alleen tegen brandend maagzuur, maar voor je algehele welzijn. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan contact met me op. Ik kan je in contact brengen met een darmspecialist.

 

Vind je het leuk om regelmatig interessante tips, weetjes, recepten en nog veel meer informatie van mij te lezen? Volg me op Facebook of via mijn website.

 

 

 

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results