Een goed ontbijt zorgt voor de beste start die je je maar kunt wensen.

Kinderen zijn gewoontedieren. Dus zorgen dat zij een ander, veel voedzamer ontbijt, gaan eten, zal tijd kosten. Maar dat is de moeite meer dan waard, legt healthcoach Wencke uit.

Het ontbijt is in veel gezinnen een slecht begin van de dag. Dan bedoel ik niet het nuttigen van voedingsmiddelen ‘an sich’, maar het moment van de dag waarop het dient plaats te vinden. Kinderen moeten namelijk om 8.30 uur gepoetst en gekamd op school zitten, het liefst met gevulde buikjes. Wij moeten naar ons werk, of andere nuttige dingen doen (maar dat blijkt in mijn geval steeds weer van ondergeschikt belang).

Bammetjes

Als kinderloze vriendinnen/kennissen ’s ochtends ergens ten tonele verschijnen, hebben ze na het snoozen niet alleen uitgebreid gedoucht, ze hebben zich daarna ingesmeerd met bodylotion. Of hun nagels gelakt. Ik had na de ‘school run’ vaak al het gevoel dat ik een dag achter de rug had. Maar dan zonder die douche, die bodylotion of nagellak. En dan hadden de kinderen alleen nog maar wat bammetjes weggeschrokt. Niet heel ingewikkeld: brood lag op het aanrecht, de pot pindakaas stond ernaast, twee keer mét boter, één keer zonder, drie glaasjes water ernaast en het grote opjagen kon beginnen.

Gluten

Toen bleek Rink het niet zo goed te doen op gluten. En vernam ik dat boterhammen eigenlijk niet zulk heel fijn voer zijn. Dat de kinderen eigenlijk maar weinig voedingsstoffen binnenkregen zo. Het feit dat hun lunchpakketjes identiek waren aan het ontbijt, maakte het er niet beter op. Heel wat boeken (en vooruit, ook een opleiding) verder, was me wel duidelijk dat dat eigenlijk anders moest.

Drama

In het begin was het een drama. Aangezien twee van mijn drie kinderen zo flexibel zijn als oud beton, hingen ze nogal aan hun broodjes. Op z’n zachtst gezegd. Maar ze hebben hun gebrek aan flexibiliteit niet van een vreemde, dus dat nieuwe eetpatroon kwam er. Het werd er niet gezelliger op. Bovendien werd ik na verloop van wat tijd op school uitgenodigd om te komen babbelen over waarom mijn kinderen steevast te laat kwamen. ‘Sorry, ben niet zo’n ochtendmens’, bleek een slecht argument.

Om een lang verhaal kort(er) te maken: het is helemaal goed gekomen. Ik heb het in eerdere blogs al benadrukt: ik bedoel helemaal niet dat je vanaf morgen ook jullie complete ontbijtritueel moet hebben veranderd. Kijk wat bij je past, en wat niet. Kleine verbeteringen zijn ook verbeteringen. Vaak werkt het juist veel beter als je kleine stapjes zet, want alleen zo ontwikkel je een echt nieuwe patroon. Bovendien wil je graag dat je kinderen ook mee kunnen komen.

Gezonder en fitter

Een beetje gemor kun je wel verwachten (ze houden nu eenmaal niet van ‘anders’), maar dat is wel te doen, toch? Dus als jij ook weleens nadenkt over hoe het ontbijt bij jullie misschien verbeterd zou kunnen worden, lees verder en doe je voordeel met mijn falen. Want als jij wél een beetje weet waar je mee bezig bent, en waarom, en dat niet allemaal van de één op de andere dag wenst te implementeren, is het heel goed te doen. Niet alleen je kinderen zullen er gezonder, fitter, blijer (en eventueel slanker) van worden, maar jij ook!

Lees ook: Tips voor (DIY) gezond broodbeleg

Een ontbijt zonder suiker, zuivel en gluten

Ai… Zijn dit niet de hoofdbestanddelen van ons ontbijt? Ja, in veel gevallen wel. Vaak is het zelfs zo dat we niet eens meer bewust doorhebben wat we zoal naar binnen werken. En zo gebeurt het dat onze kinderen met een fikse lading suiker in hun lijfjes naar school stuiteren, waar vervolgens van ze verwacht wordt dat ze stil zitten en zich concentreren. Als je voor een ander ontbijt zorgt, bewijs je jouw ‘drukke’ kind daar een enorme dienst mee (en meester of juf ook).

  1. Suiker

Veel van de speciale ontbijtproducten zitten vol suiker: de muesli’s en cruesli’s, kwarkjes, jam, choco-pasta, vruchtenhagel, appelstroop, sapjes en repen leiden tot fikse schommelingen in de bloedsuikerspiegel die de rest van de dag aanhouden. Niet best voor het lijf (en de lijn, het concentratievermogen, het humeur)… Suiker in alle vormen is gewoon heel slecht voor je, en al helemaal voor je kind. Veel mensen willen daar eigenlijk niet aan (want zó lekker, en verslavend, ja ik weet het allemaal…) en écht, we krijgen er veel te veel van binnen. Voor wat ik eerder over suiker schreef, kun je hier klikken.

  1. Zuivel

Over zuivel kan ik een aparte blog schrijven (en misschien doe ik dat nog wel eens), maar het volstaat hier om te zeggen dat het doorgaans niet het gezondheidsbevorderende effect heeft waar de marketingcampagnes op hameren (goh…?). De meesten van ons zijn lactose-intolerant. Dat betekent niet dat je er dan dus altijd doodziek van wordt. Meestal merk je daar weinig van (denk je, tot je stopt met zuivel). Het is dan wel een aanslag op je weerstand, waardoor je kunt ‘kwakkelen’: je bent vaak moe, snotterig, pakt veel virusjes mee, etcetera. Ook haalt zuivel rare streken uit met je hormoonhuishouding. We hebben het ook niet nodig voor calcium (integendeel).

Drie recepten voor verantwoorde tussendoortjes

  1. Gluten

Gluten vormt een aanslag op je darmen (ook als je geen allergie hebt!) en zit in de granen tarwe, rogge, spelt, kamut en gerst. Dit betekent dat de meeste broden, crackers en muesli’s afvallen. Check altijd de etiketten, je zult versteld staan van waar allemaal tarwe in zit! Van de glutenvrije afdeling in de supermarkt word ik ook niet heel blij: er zit dan weliswaar geen gluten in de producten, wél is er van alles aan toegevoegd wat je óók niet wil: suiker, smaakverbeteraars, geur-, kleur- en smaakstoffen, je kent het riedeltje inmiddels waarschijnlijk wel…

Verandering

Als je steeds vaker de suiker, gluten en zuivel laat staan tijdens het ontbijt, levert dat jou en je gezin veel gezondheidsvoordelen op. Onze darmflora zijn vaak al veel minder gevarieerd dan die van onze voorouders. Ons moderne eetpatroon heeft niet bepaald een goede uitwerking op onze gewaardeerde bacterie-vriendjes. Onze darmen worden bij het ouder worden vaak steeds gevoeliger voor irriterende stoffen zoals zuivel en gluten. Die kunnen zelfs kleine gaatjes veroorzaken in de darmwand. Dan heb je een zogenaamde lekkende darm, of ‘leaky gut’. Dit kan weer tot allerlei vervelende, onbestemde klachten en zelfs auto-immuunziektes leiden. De zuivel en gluten van tegenwoordig zijn door allerlei bewerkingen en genetische modificaties niet meer dezelfde voedingsmiddelen als in de tijd van onze grootouders. Door anders te ontbijten, kun je je kinderen dus een betere start geven. Van de dag. Maar ook voor de rest van hun leven.

Variatie

Variatie is ontzettend belangrijk. We hebben namelijk behoorlijk veel verschillende stofjes nodig om gezond te blijven. Dit geldt zeker ook voor onze opgroeiende kinderen. En juist variatie is ver te zoeken in ons moderne eetpatroon. De meesten van ons eten elke ochtend hetzelfde ontbijt. Handig hoor, dat levert namelijk de snelste ontbijtjes met het minste gezeur op. Een zo groot mogelijke variatie is echter wel nodig om de kans zo groot mogelijk te maken dat je zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen krijgt.

Wat nu?

  • Maak zelf muesli. Koop een grote pot, en stort die vol met havervlokken, pitten, zaden, noten, kokossnippers, een paar rozijnen, superfoods, wat jij wil. Je kunt er plantaardige melk bij doen (van bijvoorbeeld amandel, rijst of haver). Check dan wel heel goed de etiketten! Van veel (supermarkt)merken bevat de amandelmelk 2% amandel… Bij de bio-winkel haal je een pure variant.
  • Mis je zuivel heel erg? Probeer dan eens producten van geit- of schaap. Dit is veel minder belastend voor de darmen. Ook zou je voor ongepasteuriseerde zuivelproducten kunnen kiezen. Veel mensen vinden dit ‘eng’, ik niet. Ik haal het op een boerderij in de buurt, waar de koeien goed verzorgd worden en kruiden toegediend krijgen als ze ziek zijn. Als ze een keertje antibiotica nodig hebben, wordt hun melk weggegooid. Bovendien wordt er natuurlijk zeer hygiënisch gewerkt. Het voordeel van rauwe melkproducten is onder andere dat er nog lactase in zit. Dit is een enzym dat lactose helpt afbreken.
  • Suiker is een lastig goedje. We zijn met z’n allen behoorlijk aan de zoete smaak verknocht. Wil je echt afkicken, dan kun je ook beter niet naar vervangers grijpen, want zo hou je de zoet-verslaving in stand. Voor meer tips en trucs over het (je kinderen laten) afkicken van suiker, kun je hier mijn blog daarover lezen.
  • Vervang tarwebrood door andere soorten. Die kun je zelf maken, maar je kunt je ook eens laten voorlichten door de betere bakker bij jou in de buurt. Vaak zijn er veel verschillende varianten te koop.
  • Ik zweer bij eieren bij het ontbijt. Je kunt ze gekookt eten of er omeletten van maken. Dan voeg je gelijk wat groenten toe en je hebt een super voedzaam ontbijt waar jullie uren op vooruit kunnen. Je mag tegenwoordig weer gewoon meerdere eieren per dag eten.
  • Boekweitpannenkoekjes doen het hier goed. Beleggen met fruit, of (zelfgemaakte) jam, of wat je maar lekker vindt.
  • Groene smoothies zijn ook een goede optie voor het ontbijt. Als het kouder is, eet ik die ook wel eens warm, dus als groentensoep, maar daar moet je van houden, zo in de vroege ochtend. Wel altijd is van vet (bijvoorbeeld een kloddertje kokosvet of een stukje avocado) toevoegen, zodat je het beter kunt verteren.
  • Sta een kwartiertje eerder op (sorry…).
  • Hou vol. Je kinderen zijn gewoontedieren. Begin met kleine stapjes. Als jij het nieuwe ontbijtpatroon normaal vindt, zullen je kinderen dat ook (gaan) vinden.
  • Doe wat voorbereidend werk. Ik heb standaard gekookte eieren en pannenkoekjes (van boekweit of banaan/ei) in de koelkast liggen. Daarnaast heb ik glutenvrij brood (zelfgemaakt of gekocht), vers fruit en een pot muesli in huis. Wij eten dat met rauwe yoghurt/schapenkwark, of met amandelmelk (ook lekker voor de havermout). De kinderen drinken (kokos)water.
  • Zoek op internet eens naar suiker-, gluten- en zuivelvrije ontbijtrecepten. Je mag mij natuurlijk ook een mailtje sturen meer voor tips en suggesties.

Vind je het leuk om regelmatig tips, weetjes, recepten en nog veel meer informatie van mij te lezen? Volg me op Facebook of check mijn website.

Lees ook:
Suiker: afkicken is moeilijk, maar haalbaar
Suiker: wordt er niet teveel gemekkerd?
Opa en oma: verwennen of verpesten

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results