Eetgedrag bij kinderen: begrenzen of loslaten.

Kinderen en voeding is een bewogen onderwerp. Iedereen doet het anders en heeft een andere mening. Wat is nou wijsheid bij het stimuleren van het juiste eetgedrag bij kinderen? 

Ons eetgedrag

Voor een groot deel bepaalt onze opvoeding en eigen eetgedrag wat we onze kinderen meegeven. Maar ook onze onzekerheden spelen een grote rol. Moeders die zelf een ingewikkelde relatie hebben met eten en overgewicht dragen dit bijna altijd over op hun kinderen. Wat bijna door alle wetenschappelijke literatuur onderschreven wordt is dat voorbeeldgedrag, ofwel gedrag van de ouders, de belangrijkste rol speelt. Practice what you preach dus..

Aanleg voor honger

Soms zie ik vriendinnen hun kinderen restricties geven op het aantal boterhammen of de hoeveelheden bij het het avondeten. Dat is iets wat ik nooit hoef te doen, bij ons is eerder aanmoediging nodig. Er bestaat een verschil in aanleg om aan te komen, maar dat speelt maar bij een klein percentage kinderen rol. Het verschil in ‘aanleg voor honger’ is veel belangrijker. Sommige kinderen ervaren veel vaker honger of trek dan nodig, waardoor ze meer eten dan ze verbranden. Begrenzen van hoeveelheden is dan wel nodig. De meeste kinderen overeten echter niet, ze eten wat ze nodig hebben. Tenminste dit geldt bij gezonde voeding, bij snoep gaat het vaak anders.

Snoepen en suikers

Een ander thema waarover onder ouders veel discussie bestaat is snoepen. Ik zie moeders vaak helemaal los gaan op suikerrestricties, zeker in Amsterdam. Aan de andere kant zie je ook de pakjes wicky met ontbijtkoek in de trommeltjes. Ik probeer de middenweg. Mijn kids drinken thuis geen frisdrank en we hebben meestal geen snoep in huis (wel koekjes), maar op een feestje laat ik het gewoon los. Ik laat ze dan hun ding doen. Anders wordt het zo beladen.

Eetproblemen

Natuurlijk willen we ze niet te veel suiker geven. Ze hebben daarin een grens nodig. Maar het moet ook niet te groot worden volgens mij, dan komt er lading op.  Het mag er dan niet zijn, waardoor het stiekem gedrag bewerkstelligt. Het wordt de roze olifant. Bijna bij alle cliënten met eetproblemen die ik begeleid heb, was voeding thuis een ding. Een moeder die veel lijnde, hele strikte voedingsregels, veel kritiek op gewicht of juist alles vieren en troosten met eten. Maar hoe dan wel?

Focus op wat wel mag

Het is waarschijnlijk zoals met alles. Focus op het positieve werkt altijd beter, dan focus op wat niet mag. Als een kind te veel gericht is op snoep of eten, ga dan in gesprek over wat hij ook lekker vindt. Ofwel wat hij wel mag.

Bewustwording van eten

Verder is het volgens mij belangrijk om bewustwording te creëren. Ik benadruk altijd als er al ‘gesnoept’ is. Hebben we croissants bij het ontbijt, dan label ik het als dat we al iets lekkers hebben gegeten, zodat ze het wel ‘meetellen’. Dit laatste doe ik ook vanuit mijn ervaring als foodcoach en psycholoog. Er is namelijk veel sprake van onbewust eetgedrag en ‘onderregistratie’ bij overgewicht. Waardoor vaak helemaal niet het idee bestaat dat er te veel gegeten wordt.

Hoe gaan jullie om met eetregels en snoepen? 

Lees ook:

Acht tips om een gezond eetpatroon te ontwikkelen.

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results