Auw! Hoofdpijn tijdens de zwangerschap sucks!

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap komt vaak voor. Vooral tijdens het eerste trimester. Dit zijn de oorzaken en de oplossingen.

Niet te doen: de hoofdpijn die me tijdens mijn tweede zwangerschap in het eerste trimester niet met rust liet. En dat terwijl ik tijdens mijn eerste zwangerschap nergens last van had. Ik ging er fluitend doorheen, sportte nog en stond zelfs nog te kickboksen toen ik 7 maanden zwanger was. Uiteraard wel in de zwanger-vriendelijke variant, waarbij er niet op mijn buik werd geslagen maar waar het vooral om conditie ging. Het ging me prima af.

Tweede zwangerschap zwaarder

Na een superfijne eerste zwangerschap ging ik dan ook heel positief mijn tweede zwangerschap in 2 jaar later. Maar die viel me toch een stuk zwaarder dan de eerste. Buiten het feit dat ik zelf sneller zwaar werd, had ik dus ook vreselijk last van hoofdpijn en aan het einde van de zwangerschap van mijn bekken. Ik liep – niet overdreven –  als een pinguïn over straat. Maar die hoofdpijn was toch wel het meest vervelend.

Lees ook: Yoga tijdens de zwangerschap

Oorzaak van hoofdpijn tijdens zwangerschap

Inmiddels, 1,5 jaar later, was ik het eigenlijk alweer vergeten dat ik zo’n hoofdpijn had. Totdat ik deze week op onderstaand filmpje stuitte. Ik weet nog dat toen ik destijds googlede op ‘hoofdpijn tijdens de zwangerschap’, ik vooral las dat de oorzaken vermoeidheid, hormonen, stress of hoge bloeddruk konden zijn. Maar in dit filmpje zie je pas goed hoe je lichaam, en vooral je houding, veranderd tijdens een zwangerschap. Niet zo gek dus dat je (spannings-)hoofdpijn kunt krijgen. Door de ontwikkelingen in je lichaam, komt er meer belasting op de wervelkolom. Weten we dat ook weer!

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap is lastig om helemaal uit te bannen, maar dit zijn toch enkele tips die mij geholpen hebben:

  1. Het klinkt misschien gek om deze als eerste te noemen, maar paracetemol was mijn lifesaver. Dit mag je gewoon innemen als je zwanger bent als je het maar niet langer dan een week achtereen doet en niet meer dan vier tabletten (van 200 mg) per dag.
  2. Drink voldoende. Dit geldt natuurlijk ook als je niet zwanger bent. Als je uitdroogt krijg je hoofdpijn. 8 Glazen per dag is de norm.
  3. Voldoende rust en slaap: tja, beetje ingewikkeld soms met nog een kleintje die rondhuppelt maar het werkt wel! Even je oudste een nachtje laten logeren bij opa en oma?
  4. Regelmatig eten. Een tip die voor mij iets té gemakkelijk was, want ik had altijd honger. En ik had meer last als ik (nog) niet gegeten had.
  5. In beweging blijven: hoe meer ik zat (tijdens werk bijvoorbeeld), hoe meer last ik kreeg. Blijven sporten of bewegen is daarom heel fijn.

Hoe/is was jouw zwangerschap? Had je ook hoofdpijn en wat deed je eraan? Veel sterkte als je dit leest en ook zo’n hoofdpijn hebt!

Lees ook:

Stress? Ga zelf eens aan de oplader
Afvallen na je zwangerschap

Share this post:

Ook leuk om te lezen

    Volg Mamaschrijft

    Leave a Reply

    *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    Type to Search

    See all results