Kinderen en groenten. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mijn kinderen gaat het eten ervan niet vanzelf. Ik moet constant blijven aanmoedigen, lepels als vliegtuigjes inzetten en een toetje als beloning aanbieden. Sinds kort heb ik de oudste dan wel zover dat hij rauwe paprika eet. En broccoli gaat er ook nog redelijk in. Maar verder is alles wat groen is per definitie niet lekker.
Dat neemt niet weg dat ik het niet gewoon blijf aanbieden.
Als wij uit eten gaan bestel ik standaard een portie groente bij de frietjes. Alleen al om te laten zien dat groente eten heel normaal is en net zo lekker als frietjes. Nieuw onderzoek wijst uit dat dit een goede manier is om gezonde eetgewoontes bij kinderen te ontwikkelen.
Het onderzoeksproject Reward (Rewarding Healty Food Choises project) onderzocht hoe kinderen/ jongeren geholpen kunnen worden om gezonde voedingskeuzes te maken.
Vaak gaat het tijdens de kinderjaren al fout
“De meeste kinderen halen niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid essentiële voedingsmiddelen (zoals groenten en fruit), maar ze eten wel veel te weinig energierijke producten met lage nutritionele kwaliteit.”
Omdat veel makkelijk beschikbaar voedsel een sterk effect heeft op de beloningscentra in de hersenen, blijkt dat vooral jongeren die sterk beloningsgevoelig zijn, vatbaarder zijn om voedsel met hoger vet- en suikergehalte tot zich te nemen. “Beloningsgevoeligheid is een persoonlijkheidstrek die bepaalt hoeveel plezier of beloning iemand ervaart wanneer hij of zij in contact komt met aangename, belonende prikkels, zoals voedsel. Iemand met een hoge beloningsgevoeligheid reageert heftiger op zulke prikkels dan iemand met lage beloningsgevoeligheid. Hun beloningsgebieden in de herenen zijn actiever.”
Beloningswaarde
Het blijkt belangrijk om bij kleuters al rekening te houden met individuele persoonlijkheidsverschillen. Sommige kinderen zijn hoog beloningsgevoelig, wat zich kan uiten in meer extern eetgedrag. Terwijl kinderen met een hoge strafgevoeligheid meer neigen naar voedselvermijding.
Om het eten van groenten en fruit te bevorderen, constateerden de onderzoekers dat het effectief is om kinderen herhaaldelijk bloot te stellen aan groenten. “Dat, in combinatie met het goede voorbeeld of een (tastbare) beloning geven, levert betere resultaten.
Rol van de thuisomgeving
Bij lagere schoolkinderen blijken niet alleen de individuele persoonlijkheidsverschillen belangrijk, maar ook de rol van de thuisomgeving. Bij adolescenten wordt meer heil gezocht in het gebruik van innovatieve interventiemethodes (zoals apps en games). De resultaten van het onderzoek worden donderdag en vrijdag voorgesteld op een studiedag in Brussel.
Bron: HLN
Lees ook:
0 reacties