De supermarkt-safari is voor veel van mijn cliënten een verhelderend avontuur. Ik vind het heel begrijpelijk dat mensen zich tijdens het boodschappen doen soms vertwijfeld afvragen wat ze eigenlijk nog kunnen eten; het lijkt namelijk een trend om heel veel enge dingen te roepen over voeding. Gelukkig kun je in de supermarkt nog prima je prakje bij elkaar zoeken. Het is wel zaak dat je een beetje weet waar je op moet letten. Als ik met een cliënt de gangpaden van de supermarkt afstruin, wijs ik hem of haar natuurlijk op alles wat lekker en gezond is, maar zeker ook op producten die niet zo onschuldig zijn als dat ze op het eerste gezicht misschien lijken.
Gezondheidsclaims
Ik besteed sowieso aandacht aan de vele misleidende gezondheidsclaims. ‘Met extra vitamine C’, ‘Cholesterolverlagend’, ‘Goed voor hart en bloedvaten’ zijn een paar bekende. Hoewel er op verpakkingen niet ronduit gelogen mag worden, wordt de waarheid soms flink geweld aangedaan. Dergelijke claims betekenen dan ook allerminst dat je echt met een gezond product te maken hebt. Onlangs stond in de krant dat 76% van de voedingsmiddelen waarop een vitamineclaim staat, niet gezond is…
Kinderen zijn natuurlijk het ideale doelwit voor marketingstrategieën. Mijn kleuter Rink steekt nog steeds geregeld zijn handjes verlangend uit naar verpakkingen vol prachtige tekenfilmfiguurtjes en opdrukken in felle kleuren. Sofia en Thije pakken het tegenwoordig slimmer aan: ‘Kijk mama, met extra vezels!’ Ze proberen me over te halen ontbijtkoek voor ze te kopen, hoe schattig… Hun ‘healthy mama’ zal vast te overtuigen zijn met toegevoegde vitaminen, vezels of andere gezondheidsclaims.
Foodwatch
Niet alleen kinderen zijn makkelijke slachtoffers voor de marketing van de voedingsindustrie. Wij volwassenen kijken misschien door mooie kleurtjes en poppetjes heen, we worden wél volop verleid door allerlei beloftes van voedingsproducenten, of zelfs van de overheid via het Voedingscentrum (beweerde dat kort geleden niet nog dat we gewoon lekker veel margarine moeten blijven eten?). Voedselwaakhond Foodwatch wil dat er een verbod komt op het gebruik van gezondheidsclaims op ongezonde producten. Aan de ongezonde producten worden volgens het onderzoek vaak vitamines toegevoegd waarna met een prominente vitamineclaim op de verpakking een gezonder imago wordt verkregen. “Vitamineclaims doen daarmee exact het tegenovergestelde van wat met deze claims in eerste instantie werd beoogd. Ze zijn bedoeld om consumenten te helpen een gezonde keuze te maken. In de praktijk verleiden ze mensen echter juist om junkfood te kopen”, stelt Foodwatch.
De boodschappencoach
Ik kan me hier kwaad over maken. Dat heeft natuurlijk niet zoveel zin, dus bedenk voor jezelf vooral een zinvollere reactie. Zoals het doen van de supermarkt-safari, samen met een goede voedingsadviseur/health coach. Of, als je niet bij mij in de buurt woont, kun je De boodschappencoach lezen 😉 . Dit is een boekje dat door Ralph Moorman werd geschreven en het zet je op overzichtelijke wijze op het goede spoor in de supermarkt. Nu is er een herziene versie, waarin Moorman niet alleen uitleg geeft over de problemen met het huidige voedselaanbod, maar ook concrete tips over hoe je in de supermarkt gezonde(re) producten kunt kiezen. Daarnaast beschrijft het boek hoe ons voedsel tegenwoordig grotendeels uit de laboratoria van de voedingsindustrie komt en dat er volop wordt geëxperimenteerd met chemische toevoegingen. Ook bevat ons voedsel vaak giftige stoffen uit bestrijdingsmiddelen en verpakkingsmaterialen. Het komt erop neer dat we tegenwoordig nauwelijks nog weten wat we allemaal binnenkrijgen en wat de impact daarvan is op onze gezondheid.
Adviezen
Het belangrijkste advies uit De boodschappencoach is om zo puur en onbewerkt mogelijk te eten. We zouden in de supermarkt dus moeten uitkijken naar die producten die onze voorouders ook aten, in de tijd vóór fabrikanten zich met ons eten gingen bemoeien. Daarnaast wordt uitgelegd hoe je etiketten moet lezen. Aangezien de vermelding van ingrediënten op etiketten vaak een slecht leesbare opsomming is van onbegrijpelijke termen en E-nummers, is dat voor de meesten van ons geen overbodige luxe. In De boodschappencoach lees je wat die termen allemaal betekenen en welke toevoegingen je beter kunt mijden. Uitgebreid aandacht wordt besteed aan de misleidende claims waardoor veel mensen denken met gezonde producten te maken te hebben. Producten waar we allemaal mee zijn opgegroeid worden door Moorman van hun gezonde imago ontdaan. Denk aan brood, pindakaas, vruchtensappen, melk, margarine en halvarine. Vervolgens wordt ook duidelijk wat je ervoor in de plaats zou kunnen kiezen. Niet alleen bangmakerij dus. In dit boekje vind je juist ook duidelijke tips en adviezen.
Productgroepen
Het grootste gedeelte van De boodschappencoach bestaat uit de concrete beoordeling van 437 supermarktproducten, handig ingedeeld per productgroep. Per productgroep beschrijft Moorman zaken waar je in het algemeen op moet letten. Daarnaast zijn de afzonderlijke producten voorzien van een beoordeling (‘goed’, ‘prima tweede keuze’ en ‘schadelijk’) en een korte toelichting hierop.
Gelukkig is het in de supermarkten van tegenwoordig dus niet alleen kommer en kwel. Er zijn heel veel producten die je met een gerust hart in huis kunt halen. Je moet alleen even weten waar je ze vindt. Bovendien hoeven we echt niet altijd alles perfect te doen. Zoals Ralph Moorman het in De boodschappencoach schrijft: ‘Af en toe zondigen is niet alleen toegestaan, maar wat mij betreft ook een must, omdat het anders vrijwel onmogelijk is om blijvend gezonder te eten en terugval op de loer ligt. Producten die u af en toe eet zijn niet zo belangrijk, maar producten die u dagelijks consumeert des te meer. Maak dus zelf uw compromis en besef dat elke verbetering een stap in de goede richting is.’
Handvatten
De keuzes van Ralph zijn mede gebaseerd op zijn eigen opvattingen over voeding, die hij beschrijft in zijn boek De hormoonfactor. Of je het nu wel of niet eens bent met deze visie, De boodschappencoach helpt je bewuster te worden van de risico’s van ons moderne voedingspatroon. Veel handiger is natuurlijk nog dat het boek je heel veel handvatten biedt om met gezond verstand je eigen keuzes te maken. En omdat het zo klein is, kan het als naslagwerk makkelijk mee in de boodschappentas.
Sofia en Thije hebben De boodschappencoach ook ontdekt. Wanneer ik op onze strooptocht door de supermarkt de Speculoos en chocolade-croissants heb weten te vermijden, diepen ze het boekje soms op uit mijn tas. Daarna vertrekken ze samen op hun eigen supermarkt-safari. Wat er vervolgens aan lekkers in het wagentje wordt gemikt ‘Mag van Ralph hoor mam!’
Kortom: let dus goed op of gezondheidsclaims ook daadwerkelijk kloppen, en check de ingredientenlijst.
Vind je het leuk om regelmatig tips, weetjes, recepten en nog veel meer informatie van mij te lezen? Volg me op Facebook.
Lees ook:
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks