Soja: JA of NEE?

Ik eet liever geen zuivel meer en ben vegetarisch. Nu vraag ik me af: is soja een gezond alternatief, of niet?

 Gefermenteerd of ongefermenteerd?

Allereerst moet echt benadrukt worden dat je altijd, of in ieder geval zoveel mogelijk, moet kiezen voor biologische producten. Zeker in de soja-wereld. Genetisch gemanipuleerde soja wil je niet in je buurt hebben. Wanneer het aan hongerige varkens wordt aangeboden lopen ze er met een boog omheen. Dan is er nog een verschil tussen gefermenteerde en ongefermenteerde soja. Hier een lijstje met wat nu wat is:

Ongefermenteerde soja (ongezond) zit in:

– tofu
– tahoe
– alle soorten sojamelk
– soja babymelk poeder
– soja eiwitpoeders
– vegaburgers, sojaworstjes (check voor gehydrolyseerd sojapoeder)

Gefermenteerde soja (gezond) zit in:

– biologische miso (mugi gerst en genmai miso)
– biologische tempé
– sojasaus
– tamari (glutenvrije sojasaus)
– natto (gefermenteerde bonen)

Wat is nu het probleem van ongefermenteerde soja?

Dat is fytinezuur (net als in de boterham). Soja is een peulvrucht en bevat net als zijn andere familieleden (rijst, gerst, haver, tarwe en rogge) fytinezuur. Dit zie je ook weleens staan bij de lijst van ingrediënten op brood. Het zorgt voor het blokkeren van de opname van essentiële mineralen (zoals calcium, magnesium, koper, ijzer en zink). Het wordt daarom ook wel een mineraalrover genoemd. Ook blokkeert het de inname van jodine, essentieel voor de groei en stofwisseling en daarnaast voor de schildklier om schildklierhormonen te produceren.

Zelfde effect als de anticonceptiepil?!

Het gevaarlijkste effect zijn de aanwezige fyto-oestrogenen. Deze hebben de potentie om onvruchtbaarheid te veroorzaken. Het is duidelijk dat het drinken van twee glazen sojamelk in slechts één maand genoeg chemische stoffen levert om de menstruatiecyclus van een vrouw te beïnvloeden. Ook vergroot het de kans op borstkanker en zoals gezegd heeft het een sterk effect op de schildklier wat tot flinke problemen en ziektes kan leiden. Als je bedenkt hoeveel sojamelk sommige baby’s voorgeschoteld krijgen.. dan schrik je. Wanneer ze uitsluitend deze melk als voeding krijgen dan komt de hoeveelheid fyto oestrogenen uit op dezelfde hoeveelheid oestrogenen als in 5 anti-conceptiepillen (!). De bijwerkingen hiervan worden niet opgemerkt, maar tijdens het opgroeien zijn de kinderen vaak verkouden, hebben een flinke suikerbehoefte, vaak geïrriteerd en hebben vaak last van voedselintolerantie.

Nog meer nadelen van ongefermenteerde soja

– verzwakt het immuunsysteem

– vergroot de kans op nierstenen

– draagt bij aan voedselallergieen en spijsvertering intolerantie

– kunnen problemen met de alvleesklier veroorzaken

– bevat enorm veel aluminium, dit kan giftig zijn voor het zenuwstelsel en de nieren

 

Voordelen van gefermenteerde soja:

– fytinezuur wordt geneutraliseerd tijdens het fermentatieproces

– sterk positief effect op de darmflora

– zorgt voor betere opname van voeding (en voedingsstoffen)

En, suiker is in soja producten  toevoeging nummer één. Kijk maar eens in de supermarkt op de achterzijde van de populaire sojaproducten en zie hoeveel suiker daarin zit. Need I say more?

Gebruikte bron: E-book ‘Voeding die je slank maakt’ van Jesse van der Velde

Groet! Jacqueline van Lieshout

Share this post:

Ook leuk om te lezen

    Volg Mamaschrijft

    Leave a Reply

    *

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    2 comments

    1. Charissa

      Maar wat als je kindje koemelk allergie heeft en Soja als vervanger geldt?
      Ik zou niet weten wat ik anders zou moeten geven. Maak me na het lezen van dit artikel toch wel ernstig zorgen. Ze krijgt juist de slechte zaken als boter en sojamelk producten…

    2. Dewi

      Wist al dat soja niet zo gezond is en nu weet ik waarom! But what to drink als je baby een koemelkallergie heeft? Zijn er tips of alternatieven? Zelf drink ik rijstemelk, maar is die voor een baby voldoende?

    Type to Search

    See all results