Spannende momenten voor je kind: zo ban je negatieve stress uit.

Het liefst zou je het ze besparen, maar in het leven van een kind gaan er momenten van spanning komen. Gezonde spanning zullen ze genoeg ervaren, bijvoorbeeld voor een voetbalwedstrijd of voor de opvoering van een musical. Het zijn momenten waar ze veel plezier uithalen en die ze nodig hebben om zich positief te ontwikkelen. Het maakt ze weerbaar en leert ze omgaan met teleurstellingen.

Wanneer verloor jouw zoon of dochter een wedstrijd? Het hoort er allemaal bij. Ook gaat er een moment komen dat ze negatieve stress gaan ervaren. Dit wordt veelal in verband gebracht met een hoofdje dat overloopt met teveel verschillende zaken. School speelt daar vaak een rol in. Met name richting piekmomenten als de Cito-toets of het eindexamen op de middelbare school kan het ze soms teveel worden. Hoe kan je ervoor zorgen dat jouw kind zo min mogelijk negatieve stress ervaart in spannende tijden?

Help een planning te maken

Negatieve stress kan veel lichamelijke gevolgen voor je zoon of dochter hebben. Denk maar aan uitslag maar ook aan pijnlijke en stijve spieren (het ligt dus niet altijd aan de leeftijd!). Mentaal heeft het ook zijn weerslag omdat dit kan leiden tot een black-out. En als ze iets niet kunnen gebruiken op een piekmoment, is het een verstandsverduistering. Kijkt je kind daarom ergens tegenop? Probeer dan een plannetje samen maken waarin je het onderwerp bespreekt en momenten inplant om eraan te werken. Heeft jouw kind bijvoorbeeld over twee weken een pittig natuurkunde examen havo in het vooruitzicht? Maak dan samen een weekplanning. Schrijf samen op wat hij per dag gaat doen aan het examen en houd daarin rekening met een goed leerritme. Een goede afwisseling tussen ontspanning, eten en leren is daarin heilig. Een planning geeft overzicht en zelfvertrouwen. Daarnaast zal voldoende ontspanning de hersenen de tijd kunnen geven om alle informatie te verwerken. Geen last-minute bloksessies vol stress dus maar overzichtelijk richting een piekmoment.

Oefening baart kunst

Onlosmakelijk met de planning verbonden is het inplannen van de juiste momenten om te oefenen. Oefening baart kunst en verbetert de vaardigheden. Daarnaast weet je van jezelf dat als je veel geoefend hebt, dat je iets goed de baas bent. Oefenen is dus niet alleen direct goed om jezelf te trainen, het draagt bij aan je zelfvertrouwen. Ook dat kan je voorafgaand aan een spannend moment met je zoon of dochter bespreken. Zeg bijvoorbeeld: “Je bent er zoveel tijd aan besteed en bent er zo vaardig in geworden, dat kan alleen maar goed gaan.” Het zal je kind rustig maken en sterken in het eigen vertrouwen in de zaak. Als hij of zij het zelf even niet meer ziet, kan jij je kind er altijd met de juiste woorden aan herinneren!

Slaap is heilig

Het is niet voor niets dat de meeste mentale problemen beginnen bij een gebrek aan slaap. Pubers hebben nogal de neiging om de grenzen van het naar bed gaan flink op te zoeken. Het is echter funest voor een goede mentale toestand en weerbaarheid. Tijdens de slaapmomenten worden alle indrukken van de dag verwerkt en heeft de geest tijd om te herstellen. Hoe beter dit elke nacht gebeurt, hoe beter er overdag gepresteerd kan worden. Of ze nou nog klein zijn of al bijna het huis uit gaan, help ze met een gezond slaapritme. Bespreek het belang ervan en maak afspraken. Jonge kinderen kunnen een gezette tijd na het eten meekrijgen om te slapen. Oudere kinderen leggen na 20:00 uur hun telefoon weg. Zorg in ieder geval voor een rustige, ontspannende omgeving waarin ze goed de slaap kunnen vatten. Een goed bed, geen verlichte schermen waar ze ’s avonds in kunnen turen. Het zal ze allemaal helpen om die nodige uren slaap te pakken.

Leer hoe je met zenuwen om moet gaan

Zenuwachtig zijn, wie kent het niet. De een lijkt er echter veel beter mee om te kunnen gaan dan de ander. Hoe kan je zenuwen het beste de baas te worden? Het klinkt misschien tegennatuurlijk, maar je bewust zijn ervan en het toelaten werkt het beste. Leer daarom je kind dat zenuwachtig zijn niet erg is, het hoort er zelfs bij! Zenuwen voor een opvoering voor de klas, voor het eerste baantje of voor de eindexamens over twee weken? Laat het maar komen en accepteer die zenuwen. Hoe erger je je ertegen verzet, hoe sterker de zenuwen worden en hoe sneller negatieve stress de overhand neemt. Zodra je ook voor jezelf erkent dat je zenuwen hebt, kan je er rationeler mee omgaan en bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen. Ook dat kan je samen met je zoon of dochter doen als ze aangeven gespannen te zijn. Jouw rol kan heel bepalend zijn bij het uitbannen van negatieve stress bij je kroost!

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results