9 tips voor optimale logistiek in gezinsleven.

Hoe balanceer je werk (wat je toch uitdagend wil houden) en je gezin, waar je ook echte aandacht aan wil besteden)? En wat nu als je allebei best wel wat reistijd en dus files hebt? Mariska deelt haar tips!

Zoals jullie weten werk ik in het bedrijfsleven. Ik heb ook een bedrijfskundige achtergrond en soms kijk ik daardoor met die bril naar alledaagse problemen. Dus toen ik net weer ging werken na de geboorte van mijn zoontje had ik grote behoefte aan wat houvast rondom het ‘logistieke management’ van ons gezin. Mijn man en ik werken immers allebei en ook allebei flink wat uren.

Hoe balanceer je werk (wat je toch uitdagend wil houden) en je gezin (waar je ook echte aandacht aan wil besteden)? En wat nu als je allebei best wel wat reistijd en dus files hebt?

Toch viel het me op dat de tips die je online kunt vinden vooral gaan over opvoeden, eten en leuke uitjes. Ook handig natuurlijk en heel dringend nodig als de kleine weer eens niet slaapt, eet, de boel onder poept, etc. etc. Geloof me, ik heb best wel wat blogs en boeken verslonden in de eerste maanden. Conclusie: zoveel mensen zoveel tips, maar toch zit er vaak wel wat bruikbaars tussen.

Daarom nu het lijstje met mijn zeer praktische tips die ik in de afgelopen 1,5 jaar heb verzameld, waar mijn nerderige, ietwat control freakerige, planmatige ik destijds wel behoefte aan had gehad. Verzameld met hulp van lieve vriendinnen, buurvrouwen en collega’s. Ook hier geldt: zoveel mensen zoveel tips en inzichten, dus ik pretendeer niet dat deze tips alles voor je gaan oplossen (ps: dat zouden meer mensen moeten doen, wat kunnen sommige mensen net doen alsof ze de waarheid in pacht hebben zeg!). En zelfs met onze aanpak heb je nog situaties als ‘ziek kind’, ‘onverwachte wending op werk’, ‘verkeersinfarct’ en ga zo maar door. Dus ik beweer ook niet dat het altijd maar soepeltjes verloopt, maar de basis loopt lekker durf ik wel te beweren.

Gezinnen met vier (of meer!) kinderen zijn het gelukkigst

Mocht je dit lezen in je verlof of mocht het thuis af en toe een bende zijn (en je wil daar iets aan veranderen), kijk vooral wat er voor jou en jouw gezin zou kunnen werken! Enne…. Ik hou me héél erg aanbevolen voor tips uit de categorie ‘logistiek voor gevorderden’, namelijk voor 2 of meer kinderen.

Tips voor optimale logistiek in het gezinsleven:

  1. Kook vooruit. De diepvries is your friend. Vooral toen Guus net begon aan zijn hapjes heb ik regelmatig de Opperdepop ter hand genomen, het recept keer 6 gedaan en zo 12 porties van het een of ander ingevroren. Doe dat met 3 verschillende recepten en trek ze uit de vriezer op de dagen dat je allebei werkt. Ontdooid in een paar minuten en prima voer voor de kleine. En als hij nog heel klein is, kun je ervoor kiezen om zelf ‘na’ te eten (in ons geval was Guus na een dag kinderdagverblijf om een uurtje of 18:15 namelijk helemaal klaar).
  2. Voor de ouders: kook de avond van tevoren (waar het smaakvol is en blijft) en zet het in de koelkast. Ovenschotels zijn ideaal hiervoor. Als je thuiskomt uit de file met een hongerig kind: opwarmen maar!
  3. Tip van mijn buurvrouw: plan in je werkagenda tijd voor halen en brengen van de kids. Zodat je collega’s weten op welke dag je iets later op kantoor bent en dat een afspraak om 08:30 op zo’n dag gewoon niet reëel is. Scheelt heel veel uitleggen (keer op keer).
  4. Gedeelde agenda in je telefoon is een must! Zo kun je potentiële problemen soms ook aan zien komen (regelmatig gebeurd in huize Veenhof kan ik je vertellen).
  5. Hou in de gaten hoeveel tijd brengen en halen je ongeveer kost. En neem vervolgens die tijd ook. Door er vanuit te gaan dat je, in mijn geval, zeker 15 minuten bezig bent met een praatje, jas aan, schoenen aan en gebouw weer uit, kun je in die tijd ook gewoon echt even daar mee bezig zijn. Ik zie sommige ouders het halen en brengen echt gehaast doen. Gewoon tijd voor plannen Leute!
  6. Tip van een lieve (oud-) collega: ’s Ochtends gaat 1 van beide ouders douchen en de ander gaat beneden de ontbijttafel klaar zetten. Zo staat er al een heerlijk gesmeerde boterham klaar voor die hongerige peuter (scheelt drama en tijd!)
  7. Ontbijt tip van een vriendinnetje: Dubbele boterham! Onze zoon eet namelijk twee boterhammen ’s ochtends en dat kan best even duren. Hop hop, dubbele boterham van maken en in stukjes snijden. Gaat bijna dubbel zo snel!
  8. Boodschappen bestellen. In Utrecht heb je een boodschappen service die al voor lage bedragen gratis bezorgt. Mocht je die niet hebben, doe het jezelf als je het je kunt veroorloven 1x per maand cadeau. Scheelt heel veel tijd en sjouwen.
  9. Tip van mijn man: zoek alle (sluip)routes de stad in en uit en naar je kinderdagverblijf. Hij maakt er echt een sport van, maar eerlijk is eerlijk: het scheelt iedere dag toch zeker zo’n 5 a 10 minuten.

Tot zover even mijn lijstje, maar ik hoop op veel reacties met nog veel betere organisatorische / logistieke tips voor een druk gezin!

Lees ook:

Het geheim voor een gelukkig gezin.

Een gezin en een internationale baan.

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results