Doorbreek het patroon: doe waar je écht happy van wordt!

Herken je dit: “In mijn hoofd weet ik precies wat ik belangrijk vind, hoe ik mijn leven wil inrichten en ook wat ik niet wil. Maar in de praktijk is het anders. Ik doe dingen die ik al heel lang doe maar die me eigenlijk weinig bevrediging geven.”

Het lukt me niet om de dingen te doen die echt belangrijk voor me zijn.

Met dit verhaal klopte Marijn (34, freelance copywriter en mama van een tweeling van twee jaar) een tijdje terug bij me (Heidi) aan. Ze was best tevreden met haar leven, maar toch had ze sterk het gevoel dat ze meer uit haar leven kon halen. Dit frustreerde haar. En die frustratie zorgde voor stress. Tijdens de intake maakten we de balans op. Marijn twijfelde of een coachtraject was waar ze behoefte aan had. Bij twijfel (nog) niet starten, is dan altijd mijn advies. Ik gaf haar een opdracht mee die ze rustig thuis kon maken:

Wat een inzicht! | GEFRUSTREERD. VERVEELD. VASTGEROEST. ONBEVREDIGD. UITGEPUT. BANG. CRISIS.

Geen vrolijke woorden, maar misschien wel woorden die jou ook recht in je hart raken. Omdat ze een te grote rol spelen in jouw leven. Je bént vaak moe. Je beleeft weinig plezier. Je wordt vaak boos om dingen die je lijken te overkomen. En je hebt het gevoel dat je níet uit de situatie komt waarin je nu zit.

Tips om meer tevreden te worden met je leven

Wees eens eerlijk. Ben je niet tevreden? Wacht dan niet tot het moment dat dingen beter lijken te gaan, maar kom in actie en neem zelf de regie. Deze simpele oefening helpt.

  • VIER BELANGRIJKE LEVENSGEBIEDEN | De meeste stressklachten hebben te maken met een probleem- of problemen binnen één van de volgende gebieden: gezondheid, werk, relaties en geld. Pak een velletje papier en teken vier cirkels en schrijf bovengenoemde levensgebieden erin. Geef jezelf een cijfer per levensgebied en schrijf de dingen op die goed gaan of juist niet goed. In welk gebied ervaar jij de meeste zorgen? Daar komt jouw focus te liggen. Maak je gevoel of probleem specifiek. Het verlangen naar verandering moet groot zijn en de noodzaak om te veranderen eveneens.
  • IK WIL…. (en go for it!) | Formuleer aan de hand van deze oefening een lonkend (dus positief geformuleerd) doel. Ik wil…. maak de zin af. Hier ga je mee aan de slag de komende tijd. Stap voor stap en neem de tijd.

Welke kant wil ik eigenlijk op?

Twee weken later belde Marijn. De opdracht had haar inzichten gegeven en ze had besloten om toch met zichzelf aan de slag te gaan. Marijn gaf aan dat ze weinig tijd had (druk druk, volle agenda, kindjes, deadlines), maar toch aan de slag wilde met zichzelf. De ONE DAY INTENSIVE sprak haar aan. Een programma waar de focus ligt op jezelf echt goed leren kennen. Welke waarden* zijn belangrijk? Wat zijn je talenten? Hoe kun je die het beste inzetten? Wat kun je doen als je bij jezelf om mensen in je omgeving weerstand voelt, zodat je hoe dan ook in vertrouwen je eigen pad kunt blijven volgen?

Dag schuldgevoel, nu mag ik even.

Tijdens de ONE DAY INTENSIVE (een heerlijke dag van 10.00 tot 16.00 uur) stond Marijn centraal. Iets waar ze in het begin wat moeite had. Maar gaandeweg ontdekte ze dat het precies was wat ze nodig had. Even los van thuis. Even los van altijd maar rekening houden met de ander. ‘Dit is geweldig!’, hoorde ik haar een paar keer zeggen.

Ze ging steeds meer inzien dat het oké is om voor zichzelf te kiezen. Ze zag ook waarom ze bepaalde dingen doet die ze eigenlijk helemaal niet wil doen. Sommige dingen lagen verborgen in haar verleden. Zo bleek dat Marijn in haar jeugd altijd degene was die alles ‘goed’ vond. Haar ouders hadden haar geleerd om vooral mee te bewegen met haar omgeving. Dat zou het minste gedoe opleveren. Meebewegen deed Marijn nog altijd. Maar nu steeds meer tegen haar zin in. Aan de hand van een oefening liet ik haar ervaren hoe het zou zijn, om met respect voor de ander, te kiezen voor zichzelf. Dus even niet mee te bewegen. Deze oefening sloeg in als een bom. Marijn voelde echt dat het oké was om voor zichzelf te kiezen.

Loslaten is oke.

Aan het einde van de dag vroeg ik aan Marijn wat de volgende stap voor haar zou zijn. Wat had ze geleerd vandaag en wat durfde ze nu wel? Ze was stellig toen ze zei dat ze in elk geval in haar eentje naar een vriendin in Zwitserland zou gaan. Sinds de geboorte van haar tweeling was ze nog niet langer dan 1 nachtje van huis geweest. Terwijl de behoefte er wel degelijk was. Waarom was het er nog niet van gekomen?, vroeg ik haar. “Ik durfde mijn kinderen niet los te laten en ik wilde anderen al helemaal niet opzadelen met de drukte die erbij komt kijken. Maar nu zie ik in dat ik juist degene ben die wel even mag opladen, los van mijn gezin.”

Best gelukkig of echt gelukkig?

De ONE DAY INTENSIVE is een inspirerende dag speciaal voor alle mensen die in de waan van de dag niet toekomen aan stilstaan bij wat echt belangrijk is. Voor mensen die dag in dag uit doorgaan en op een gegeven moment beseffen: he, er is alweer een jaar voorbij. Heb je eigenlijk wel gedaan wat je wilde? Of liet je je weerhouden door allerlei belemmerende gedachten of beren op de weg? Verlang je naar het gevoel dat je echt leeft en zie je ook in dat een best gelukkig leven de grootste belemmering is voor een heel gelukkig leven is? Dan is de ONE DAY INTENSIVE een programma dat goed bij je past. Op mijn site (link) vind je alle info.

KORTING OP HET ONE DAY INTENSIVE PROGRAMMA

De investering voor deze dag bedraagt 495 euro exclusief btw en is inclusief persoonlijkheidstest, een wandelsessie, oefeningen, coaching, lunch, boek, uitgebreide analyse van je persoonlijkheid gebaseerd op deze dag en een follow-up sessie. Lezers van mamaschrijft ontvangen 10% korting!

(* waarden geven richting aan je handelen. Wanneer je je waarden voor ogen houdt, zul je altijd dichtbij je gevoel blijven. Daardoor wordt je gelukkiger omdat je handelt zoals je zelf wilt.)

Lees ook:

Winterdip bij (jonge) ouders. Zo kom je er vanaf.

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results