Zo regel je het: meer me-time.

Het is alweer iets meer dan een jaar geleden dat Sverre werd geboren. En zoals iedereen al zei; daar kun je je niet op voorbereiden. De eerste 3 weken vroeg ik me echt af waarom iedereen toch zo moeilijk deed. Sverre sliep en dronk. That’s it. Gelukkig voelde ik me gelijk weer ‘fit’, dus ik ging weer een beetje werken vanuit huis, schoonmaken, huis opknappen (we hadden immers een week na de bevalling een nieuw huis gekocht) en vroeg me af wat ik die andere 13 weken toch allemaal moest gaan doen. Maar na een week of 6 beaamde ik wat iedereen al zei.

WTF is er met m’n leven gebeurd….

De grootste verandering is voor mij dat ik geen tijd meer heb voor mezelf. En laat ik nou iemand zijn die haar hele leven al echt tijd voor zichzelf nodig heeft. Even alleen klooien. Even alleen thuis, al is het schoonmaken. Even voor me uitstaren en m’n gedachten hun gang laten gaan. Gewoon stilte. Oe… en dat ging ik heel erg missen. M’n hoofd raakte vol en ik liep de hele tijd achter mezelf aan. Genoeg dingen die ik wilde doen, zeker met een opknap huis, maar hoe krijg ik dit georganiseerd naast een kind, een huishouden en een baan? Struggles. Respect voor alleenstaande ouders trouwens.

Hoofd vol zorgen

Toen mijn vader een zware hartaanval kreeg en daarna mijn vriend een hersenvliesontsteking, wist ik dat ik zo niet verder kon gaan. Mijn hoofd was voller dan vol met zorgen. Ik had het idee dat ik moest rennen en vliegen om op m’n tenen net m’n hoofd boven water te houden, te ademen en door te gaan en niet achterop te raken. De situatie thuis zorgde ervoor dat een periode bijna alle zorg voor Sverre en het huishouden volledig bij mij lagen. Wat ik ook met alle liefde deed, maar me zo nu en dan wel wat veel werd.

Tips

Dat moest anders, maar voor een chaoot als ik vond ik het lastig erachter te komen hoe ik ons leven georganiseerd kreeg en ik wat tijd voor mezelf kon creëren. Maar het is gelukt! Lang leve vrienden en kennissen voor inzichten en tips. Ik deel ze graag met je!

Pak dat uurtje

Het is heel verleidelijk om na bedtijd van je kind alle dingen te doen waar je nog niet aan bent toegekomen. Ik denk niet dat ik voorbeelden hoef te geven, maar hé mochten er mensen zijn die geeeeeen idee hebben waar ik het over heb: stofzuigen, de was doen, boodschappen doen, grasmaaien, planten verpotten gezien er een oerwoud is ontstaan in je vensterbank, toch nog even die mail typen voor je werk.  Dat soort dingen dus. Stop ermee. Gun jezelf het eerste uurtje dat je kind slaapt ‘me-time’. Voor mij is dat dan ongeveer van 19-20 uur. Een uurtje dat ik niks moet. Onbeschaamd even een serie kan kijken. Voor me uit kan staren. Een boek zou kunnen lezen – iets dat ik me voorneem, maar nog steeds niet heb gedaan. Sporten zou echt een geniaal idee zijn, maar lukt me ook nog niet.. In dat uurtje is het tijd om even rust te creëren in je hoofd. Heerlijk. En om 20:00 uur, heb je eigenlijk nog een hele avond voor je!

Let’s organize!

Iedereen die me kent weet dat ik een enorme chaoot en sloddervos ben. Ik houd me ook stevig vast aan de quote van Einstein: “If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”

Maar goed, gezien de situatie begreep ik ook dat ik hier iets aan moest doen. Dus volgde ik de tip van één van mijn georganiseerde vriendinnen: Voorbereiding is key!

Dus elke avond heb ik een nieuw ritueel… dat ik nog steeds niet omarm, maar weet dat ‘t beter is…

  • Brood smeren voor mij
  • Brood smeren voor Sverre
  • Tas Sverre inpakken
  • Keuken opruimen en snel met een doekje er doorheen
  • Kleren Sverre klaar leggen
  • Mijn kleren klaar leggen

Oi oi oi.. soms lach ik mezelf uit en voel ik een enorme weerstand. Ben ik dit? Doe ik dit? Ja dus. En heel eerlijk. Het geeft rust in de ochtend. Maar ik vind dit lastiger dat dat uurtje eerder uit bed om eerlijk te zijn.

(Nog) vroeger opstaan

Ja, ik had ook niet verwacht dat ik dit ooit zou doen. Het is natuurlijk en per ongeluk gebeurd. Bij het terugzetten van de tijd sliep Sverre -in tegenstelling tot waarschijnlijk 99% van de kinderen- ineens een uur langer (eigenlijk 2 uur dus). De vrees dat hij elke ochtend om 5 uur de dag wilde beginnen was niet nodig. Ik mag meneer tegenwoordig rond half 8 wakker maken. Heerlijk. Zelf word ik nog wel rond 6 uur wakker. En in plaats van nog even een uurtje te liggen, heb ik besloten eruit te gaan. Best idea ever! Een dik uur me-time heb ik daardoor gecreëerd. Rustig ontbijten, wat lezen, wat schrijven. En serieus. Je begint je dag op kantoor een stuk vrolijker en relaxter!

Verloren uurtjes

Het zijn maar 3 tips, maar mij helpen ze zeker. Eigenlijk zijn er nog genoeg verloren uurtjes die je niet bewust vult, maar gewoon op de bank hangt of besteed aan piekeren en niks doen zoals ik deed. Maak je bewust van deze tijd en gebruik deze om je hele dag efficiënter, leuker en beter te maken!

Ik zoek alleen nog een tip voor de tijd dat Sverre nog overdag slaapt. Dan draait m’n hoofd nog overuren. Mag ik eerst een theetje en een magazine, of kan ik beter nu even schoonmaken, een boodschappenlijstje maken, een halfuur slapen?? En dan is ie al weer wakker…. Zonde van de energieverspilling in mijn hoofd ;).

Wat doen jullie in die tijd?

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results