Een smartphone verslaving. Hoe kom je er vanaf?

Mijn iPhone leidt me af en onderzoek wijst uit dat je stressniveau stijgt bij zeer regelmatig gebruik. Tijd om af te kicken!

Verslaafd aan de smartphone

Toen ik laatst las dat er tegenwoordig heel veel kinderen met zogenaamde smartphonepolsen bij de fysiotherapeut belanden, zag ik mezelf zitten, ook met smartphonepolsen. Het is een kwestie van tijd, want jeetje, wat zit, loop en fiets ik vaak met dat ding in mijn hand. Nog even checken of dat mailtje is beantwoord, nieuwsgierig hoeveel mensen mijn laatste foto op Instagram of Facebook hebben geliked.

En mijn aardig uit de hand gelopen gebruik van mijn iPhone stoort me mateloos. De hele dag door word ik door dat ding geleidt, maar ook ’s avonds ben ik er niet bij weg te slaan. Uren kan ik turen. Naar… ja, naar wat eigenlijk? De avonden wil ik (weer) vullen met het lezen van een goed boek (doe ik nu alleen een kwartiertje voor het slapengaan), lekker lang bellen. Net als vroeger. En met een vriendin die ik te weinig spreek of met het kijken naar een fijne film. Maar weet je, het lukt me gewoon niet. Ik probeer het echt wel. Zou dit nou verslaafd zijn?

De gevaren

Een kleine opsomming van gevaren die kleven aan gebruik van je smartphone:

  • Straling: Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat de straling van een smartphone schadelijk is. Houd je telefoon daarom, at least, niet in een broekzak bij je, maar berg hem op in een tas. Leg je telefoon nooit op je nachtkastje en zet ‘m, zodra het kan, op de vliegtuigstand.
  • Blauw licht verstoort je slaap en zorgt ervoor dat je minder uitgerust wakker wordt. Gebruik je telefoon ’s avonds, een uur voordat je gaat slapen, niet meer.
  • Je telefoon leidt af: uit onderzoek bij tieners is gebleken dat wanneer zij een kwartier studeren, zij slechts twee tot drie minuten echt geconcentreerd met hun studie bezig zijn. Daarna willen ze toch echt graag weten wat er zich op social media allemaal afspeelt. (Damn, dat is voor mij, al lang geen tiener meer, ook heel herkenbaar!)
  • Je wordt onrustiger en minder tevreden met je eigen leven. Vooral vrouwen zijn heel erg gefocust op ‘social’, meer dan mannen.
  • Hoe vaker je je telefoon gebruikt, hoe hoger je stressniveau.

Hoe weet je dat je verslaafd bent?

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Kom je ’s nachts soms uit bed om je mail of Facebook te checken?
  • Heb je minder interesse voor je offline bezigheden de laatste tijd?
  • Hoor je van vrienden of familie dat je te vaak online of op je telefoon zit?
  • Ben je vaker online dan je zelf wilt?
  • Ga je wel eens stiekem kijken op je telefoon?
  • Denk je regelmatig aan internet terwijl je niet online bent?
  • Voel je je onrustig als je lange tijd niet op je telefoon gekeken hebt?
  • Check jij je mail of twitter wel eens op gevaarlijke plekken, zoals in het verkeer?
  • Heb je een probleem om offline te gaan tijdens het eten?

Tips om af te kicken

  • Plan vaste momenten in om social media te checken. Bijvoorbeeld om 09 en 16 uur, 10 minuten per keer. Zo blijf je echt voldoende op de hoogte.
  • Trubendorffer kan je helpen bij je internetverslaving, dit wordt vergoed vanuit je verplichte basisverzekering. Bij Trubendorffer werken ervaringsdeskundige en hoogopgeleide psychologen, verslavingsartsen, psychiaters en maatschappelijk werkers. Zij kunnen je helpen, bij welke verslaving dan ook.
  • Wees concreet in je doel. Alleen zeggen: ‘Ik wil mijn telefoon minder gebruiken.’, is te vaag. Stel bijvoorbeeld: Ik wil elke avond voordat mijn kinderen naar bed gaan een spelletje met ze spelen.
  • Maak met jezelf de afspraak dat je je telefoon ’s avonds na 20.00 uur niet meer gebruikt.

Heb jij nog tips om af te kicken? Wellicht hebben jullie nog meer tips. Ik weet dat deze kwestie onder heel veel vrouwen speelt. Dus lief wanneer je jouw tips en ervaringen wilt delen!

‘Even’ m’n Instagram checken … #smartphone #verslaving

Lees ook:

Afkicken is moeilijk, maar haalbaar!

 
Fonq.nl

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Type to Search

See all results