Kalm blijven. Ook als het onmogelijk lijkt.

Gefokt.

Opgefokt, kort lontje, hysterisch, temperamentvol. Ik ben het. Soms. Ik heb al van alles uit de kast getrokken om kalm blijven goed onder de knie te krijgen: tot 10 tellen, de kamer uitlopen, aan iets anders denken, maar ik verval toch te vaak in mijn oude patroon van ‘gefoktheid’. Wanneer mijn kinderen weigeren om mee te werken op een moment dat het bittere noodzaak is bijvoorbeeld. Zoals op tijd bij de zwemles arriveren. We betalen namelijk 74 euro per maand. Het gaat hier om kostbare minuten. Of wanneer mijn schatjes een grote mond blijven houden, ook wanneer ik ze tal van keren heb gevraagd om ermee te stoppen. Ze kijken dan op een manier naar me, die lijkt te zeggen: ‘Mam, dat bepalen we toch lekker zelf!’ Oh, ze puberen nog niet eens. Nog láng niet!

Zen mama.

Ik weet dat alles samenhangt met hoe je zelf in je vel zit. Nou, dat is wel eens beter geweest, kan ik je vertellen. De verhuizing, de verbouwing, klussen klussen klussen tot in het oneindige. Ik ben er behoorlijk klaar mee. En toen er vanochtend een beker water omviel terwijl we ons aan het haasten waren om op tijd op school te komen, riep ik: ‘Dit trek ik dus zo slecht!’ Eenmaal alleen thuis baalde ik, want zo erg was het toch ook niet. Ik besloot: na vandaag maken mijn kinderen kennis met hun nieuwe, zen mama.

Ik google ‘kalm blijven’ en ‘opvoeding’ en jawel, tal van artikelen en tips verschijnen er op mijn scherm. Een aantal deel ik graag hier, omdat ik weet dat ik niet de enige ben die wel eens flipt om weinig.

Tips die helpen om kalm te blijven op momenten dat het onmogelijk lijkt:

  • Voel je een hysterische ‘en nu ben ik er klaar mee bui’ aankomen? Zorg ervoor dat je controle krijgt over je eigen gevoelens. Stop met dat wat je aan het doen bent, haal diep adem en blaas uit door je mond. Zeg tegen jezelf iets als: hij gedraagt zich als een kind omdat hij een kind ís. Probeer vervolgens niet meer aan het vervelende voorval te denken, maar keer terug naar het nu. Je boosheid zal snel afnemen.
  • Verander de energie en zorg weer voor een veilige (lees: gezellige) omgeving. Zeg bijvoorbeeld: ‘He, dat was vervelend net. Ik ruim snel op en laten we het vergeten. Zo erg was het nu ook weer niet.’
  • Benoem wat je ziet bij je kind en vind de behoefte: ‘Jij vindt het ook vervelend he, wat er net gebeurde. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je beker water niet weer omvalt. Heb jij een idee?’ Betrek je kind bij het vinden van een oplossing. Op deze manier werk je samen en hoef je niet in je eentje dingen op te lossen. Let maar eens op: die boosheid van net ben je heel snel kwijt.
  • Het is belangrijk om na een boze bui te evalueren wat er mis ging en vooral hoe het beter kan.
  • Zorg ervoor dat je zelf in balans bent. Slapen, tijd voor jezelf, leuke dingen doen. Ze dragen allemaal bij aan je geluksgevoel. Hoe gelukkiger, hoe leuker je bent als moeder!
  • Zijn er bepaalde dingen waar je steeds weer boos over wordt? Schoenen door het hele huis, een grote mond, niet mee willen werken of gedoe aan tafel? Maak een lijst van dingen die niet lekker lopen en denk met het hele gezin na over hoe het beter kan. Bedenk leuke en vooral effectieve oplossingen. Voorkom dat deze struikelblokken alleen jouw probleem worden.

Kalm blijven maakt gelukkig en tevreden.

Het boek ‘Het Dalai Lama principe voor ouders’ kocht ik jaren geleden, tijdens mijn zwangerschap van Zeger. Ik pak het boek vaak even uit de boekenkast en jawel, er wordt ook geschreven over kalm blijven. Volgens de Dalai Lama zijn dit de drie peilers van kalmte:

Loslaten: zet je eigen wensen even opzij en onderzoek wat je kind nodig heeft.

Niet oordelen: Met alleen jouw oordeel los je de situatie niet op, maar wordt het probleem vaak alleen maar groter.

Even ophouden: Let op je eigen gevoelens, handelingen en gedachten en erken ze. Deze mogelijkheden hebben jonge kinderen nog niet ontwikkeld, dus verwacht dat ook niet van ze. Inlevingsvermogen en kalmte voorkomen in veel gevallen vervelende conflicten.

Door kalm te blijven word je gelukkiger en meer tevreden.

Door kalm te blijven word je gelukkiger en meer tevreden.

Share this post:

Ook leuk om te lezen

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

1 comment

  1. Saskia

    Ook in t verlengde hiervan is mindful parenting, gebaseerd op mindfulness, en al veel wetenschappelijk onderzoek naar geweest dat t werkt.
    Ik hoop zelf in de toekomst iets te kunnen doen met mindfulness in het onderwijs..

Type to Search

See all results