Mindfulness voor mama

Ik had nooit gedacht dat mindfulness voor mij een enorme verrijking zou zijn. En toch is dat het zeker. Van jagen naar stilstaan.

Stilstaan. Juist op de momenten dat je het druk hebt

Ongeveer een half jaar geleden kocht ik het boek Mindfulness van Edel Maex. En ook al heb ik ‘m nog steeds niet uit (ik leg het boek regelmatig weg om het gelezene in de praktijk toe te passen), ik kan wel zeggen dat ik direct gegrepen was door dit boek. Dacht ik jaren terug zeker te weten dat mindfulness iets was voor zweverige types, mensen met wie iets aan de hand was, inmiddels zeg ik tegen iedereen die het maar horen wil: verdiep je er eens in. Om het in mijn eigen woorden kort samen te vatten, mindfulness leert je om (even) stil te staan, juist op de momenten dat je denkt dat je het daar te druk voor hebt. Mindfulness leert je om daadwerkelijk te voelen wat je voelt. Mindfulness leert je ook om met een milde blik naar de wereld om je heen en jezelf te kijken. En te aanvaarden wat er op je pad komt.

Mijn korte lontje werd steeds korter

Maar goed, dat boek van Edel zette me dus direct nadat ik begon met lezen, wel aan het denken. Stilstaan? Deed ik nooit. Want: te druk. De hele dag door was ik aan het ‘jagen’. Zo voelde het tenminste en daar was ik niet content mee. Not at all. Dat korte lontje van mij werd steeds korter.. Voelen wat je voelt? Ja duh, ik hou mezelf echt niet voor de gek. Dacht ik. Toch bleef ik lezen in het boek van Edel, hoofdstuk na hoofdstuk. Want dingen als: ‘Mindfulness leert je hoe je de rust en helderheid kunt opzoeken in jezelf. Ook als het leven je de rust even niet gunt, geeft mindfulness je de vrijheid goed om te gaan met de onrust, zonder jezelf erin te verliezen‘, zetten me enorm aan het denken.

Achtweekse mindfulness training

Drie maanden geleden leerde ik Debby Ras kennen. Een dame die stomtoevallig bij mij om de hoek woont en iemand die heel veel over mindfulness weet. Toeval bestaat niet, hè. Dit was voor mij het teken (van wie of wat dan ook) dat ik toch iets meer moest doen dan alleen het boek lezen. Dat ‘moeten’ is overigens een begrip dat niet bestaat in de mindfulness-wereld, maar hé, ik begin nog maar net en er valt nog veel te leren. Tijdens ons eerste gesprek in een cafeetje, vertelde Debby dat ze wilde starten met het geven van een achtweekse mindfulness training. Of ik mee wilde doen? Ik twijfelde geen seconde, jazeker wilde ik meedoen. Meteen tijdens de eerste les werd ik gegrepen. Het kost veel tijd en geduld, maar ik heb nu al zoveel geleerd als het gaat om stilstaan, voelen en aanvaarden. Bijna dagelijks doe ik een bodyscan, ik probeer zoveel mogelijk te mediteren en ik sta stil bij waarom ik bepaalde dingen voel of doe. Ik ga uiteraard ook nog vaak de mist in. Dan roep ik wat er in me opkomt en dat is nu net niet de bedoeling.

Kennismaken met mindfulness?

Lijkt het je leuk om ook eens een bodyscan te doen? Op youtube vind je er heel veel, waarvan sommige niet goed. Maar deze vind ik zelf heel fijn. Tip: oordeel niet te snel. Als in: wat een geneuzel, dit is niks voor mij. Probeer een aantal keren te ‘bodyscannen’ en trek daarna pas je conclusie. Mindfulness is veel meer dan de bodyscan, maar het is een mooi begin. En wil je weten wat mindfulness voor jou kan betekenen? Kijk dan in elk geval even op de website van Debby: Stophier.nu.

Binnenkort zal ik weer iets schrijven over wat mindfulness voor mij betekent. Zo beoefen ik nu zitmeditatie. Vorige week deed ik het voor het eerst thuis. En eigenlijk had ik helemaal geen zin. Ik had een druk weekend achter de rug en was moe. Ik wilde op de bank liggen met een kopje thee en de tv aan. Toch nam ik de tijd en het was geweldig. Het voelde alsof ik steeds dieper wegzakte, een gevoel van totale ontspanning. Ik dacht steeds: laat dit alsjeblief nog even duren. Dat is toch fantastisch! Alles wat ik leer tijdens mijn ‘van jagen naar stilstaan-project’ is iets wat ik mijn leven lang met me zal meenemen.

Ook leuk om te lezen: Bewustwording, een dagboek helpt.

Share this post:

Volg Mamaschrijft

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

4 comments

  1. Saskia

    Mooi beschreven… Heb vorig jaar een cursus gedaan.. Toch ben ik er ook wel een beetje van teruggekomen. De meditaties zijn het niet voor mij en die bodyscan vond ik toch echt wel zweverig.. En ik kan er niet zo goed tegen om zoveel met jezelf bezig te zijn.. Maar wat ik ook/wel heb geleerd: de lat lager leggen, meer zelfcompassie, aanvoelen wanneer ik aan het hyperventilatie ben ( en zeker op een dag met 6 lesuren, geen pauzes doordat leerlingen blijven hangen, en 180 kinderen die aandacht vragen heb ik een manier gevonden om wel even hele korte rustmomenten te pakken en ook letterlijk de deur even op slot te draaien). Geen lange mediaties, wel korte bodyscan/focusmomenten.
    En ik maak bewust bepaalde keuzes. Wat helpt mij..toch meer actie, dus nu heel mindfull hardlopen 3x p week en yoga.

    • Die korte rustmomenten zijn ook een enrome verrijking, lijkt me! Ik heb ook nog geen idee hoe ik ermee zal omgaan na afloop van de achtweekse training. Ook al zijn het maar kleine veranderingen, die kan ik dan maar mooi in mijn broekzak steken 🙂

  2. Esther Mostert

    Wat mooi te lezen hoe je de Mindfulness stap voor stap ontdekt.

    En heel toevallig heb ik destijds samen met Debby mijn opleiding gevolgd. Wil je haar de hartelijke groeten doen van Esther?

    Voor je verdere beoefening is misschien de Mindfulness Mentor app een handig hulpmiddel. In 1 app zit niet alleen alleen de training verwerkt maar ook handige thema’s zoals mindful opvoeden, eten, werken en gezondheid.

    Veel plezier met elke stap die je neemt! En vergeet niet, je kan eindeloos opnieuw beginnen 🙂

    • Wat een fijne tip, dankjewel! Ik zal de groeten overbrengen naar Debby, zal ze leuk vinden! Groet Heidi, mamaschrijft

Type to Search

See all results