Moeder van nu, aandacht voor nu? Drie tips voor aandachtiger leven.

Kinderen zijn net sponsjes, hoe meer jij zelf de aandacht weet te behouden, hoe meer jouw kinderen leren ook aandachtig te leven en geluk ervaren. Esther geeft drie tips om dit te ontwikkelen.

Ondanks dat ik regelmatig mediteer en als psycholoog met name mindfulness based werk, ben ik absoluut niet altijd in het nu. Het is best lastig om volledig met je gezin in het nu te zijn. Zeker met een drukke baan en een chaotisch huishouden. Bovendien heb ik een onstuimige tweeling van 8 jaar, die fantastisch lief en leuk zijn, maar ook behoorlijk op mijn knoppen kunnen drukken. Aandacht helpt me dan om terug te komen bij mildheid en helderheid.

Waar is jouw aandacht nu?

Hoe is dat voor jou? Waar is jouw aandacht nu? Heb je als moeder van nu wel genoeg tijd voor een momentje voor jezelf? Of heb je het gevoel dat het niet lukt of misschien zelfs niet nodig is? Slurpt je werk, je kinderen, je social life jouw aandacht op? 

Waarom aandachtig zijn? 

Hoe minder jij de aandacht weet te vestigen op jezelf, in het moment en je in gedachten afgeleid bent, hoe minder gelukkig jij bent. Teveel afgeleid zijn is de oorzaak van onrust en ongeluk ervaren. Logisch want je luistert zodoende minder naar jezelf en wat je op dat moment echt nodig hebt. Ook raak je verstrikt in je eigen patronen en zie je niet helder wat de echte reden van jouw gedrag en dat van de ander is. Met het gevaar dat je als kip zonder kop rondjes gaat rennen. 

Het goede voorbeeld

Kinderen zijn net sponsjes, hoe meer jij zelf de aandacht weet te behouden, hoe meer jouw kinderen leren ook aandachtig te leven en geluk ervaren. Waar begin je om dit te ontwikkelen?

Stemmetjes in je hoofd

(Zelf)bewustzijn start met aandachtsmomentjes voor jezelf. Klinkt goed toch? Of hoor je nu stemmetjes als; “ja maar wanneer??” “Dat wil ik wel, maar is onmogelijk!!” Juist deze stemmetjes zijn onze gedachten die ons weer doen afleiden. 

3 tips voor aandachtiger leven

  1. Durven beamen dat je mind jou heeft aangeleerd niet meer aandacht voor jezelf te hebben en afgeleid is. Op het moment dat je opmerkt dat je teveel met anderen dingen bezig bent in je hoofd, laat los, ontspan en focus je aandacht in het moment. Voel je voeten in de grond of je billen in de stoel en breng de aandacht naar je ademhaling. 
  2. Start door in je drukke agenda momentjes plannen waar jij weer aanleert dat je mag ontspannen en ‘niks’ doen. Gewoon lekker lanterfanten of voor je uit staren, lekker ontspannen.
  3. Drop imperfectie. Laat de boel de boel. Het helpt om te durven verdragen dat je geen tien hoeft te behalen in je acties maar een acht ook al heel goed is.

Wil je meer liefdevolle aandacht ontwikkelen? 

Bij bbb health boutique bieden we fijne sport en leefstijl begeleiding voor vrouwen. 27 augustus organiseert bbb een happy mom workshop in Amsterdam Jordaan, even een momentje voor jezelf. Een mindfull en bewust leven workshop voor mama’s van nu. Bespreek met andere mama’s wat jouw ervaring als moeder van nu is en waar jij echt behoefte aan hebt. Ervaar hoe je jouw aandacht kan trainen en maak een plan zodat je ook echt meer aandacht in je leven brengt en een leven gaat leiden wat bij jou past. De workshop kost 35 euro voor 2,5 uur. Meer informatie vind je op de bbb workshop agenda.

BP_BBB_14022016_HIGHRES_096

Dit vind je vast ook leuk om te lezen:

Balans tussen spanning en ontspanning

Meer balans in je drukke gezinsleven

Werkende mama, dat schuldgevoel is echt niet nodig

Share this post:

Leave a Reply

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Type to Search

See all results